Prima pagină D:News

A fost descoperit scheletul fosil al unui stramos al focilor

Redactia Descopera.ro | 04.23.2009 | ● Vizualizări: 254
A fost descoperit scheletul fosil al unui stramos al focilor     Puijila darwini, schelet fosil, pinipede, foci, morse + zoom

Palentologi din SUA si Canada au descoperit in Arctica scheletul fosil al unui mamifer carnivor despre care se crede ca ar reprezente “veriga lipsa” din evolutia pinipedelor.

Pinipedele – grupul mamiferelor acvatice care cuprinde focile si morsele – sunt animale adaptate secundar la viata acvatica: ele au evoluat din mamifere terestre care, treptat, s-au adaptat unui mod de viata amfibiu. Fosile si morsele de azi au membrele transformate in inotatoare, ca urmare a a acestei evolutii adaptative. Pana acum, dovezile privind aceasta trecere de la viata terestra la cea semi-acvatica nu erau relevante.

Dar scheletul nou-descoperit – apartinand unei specii pe care cercetatorii au numit-o Puijila darwini -, reprezinta o faza intermediara, care ilustreaza modul in care stramosii pinipedelor s-au adaptat la viata in apa. Puijila darwini avea membre solide (care indica prezenta unei musculaturi dezvoltate) si falange aplatizate, ceea ce arata ca labele erau palmate; nu avea insa inotatoare. Animalul era adaptat atat inotului, cat si mersului pe uscat.

Portiuni din schelet fusesera descoperite inca din 2007 intr-un depozit de sedimente de pe insula Devon, din regiunea Nunavut, Canada. Ulterior, in cursul unei campanii de cercetari din 2008, a fost dezgropat un fragment din craniu, important pentru stabilirea apartenentei taxonomice (clasificarea intr-un anumit grup) a animalului. Varsta fosilei a fost estimata la 20-24 milioane de ani.