Home » D:News » Carl von Linne, inventatorul fiselor de cartoteca

Carl von Linne, inventatorul fiselor de cartoteca

Publicat: 17.06.2009
Parintele taxonomiei moderne a inventat, pentru a-si organiza enorma cantitate de date, sistemul fiselor

Naturalistul suedez Carl von Linne (latinizat Linnaeus), ramas in istoria stiintelor drept inventatorul sistemului modern de clasificare a v vietuitoarelor, este, dupa opinia unui cercetator britanic, si inventatorul fiselor de cartoteca, atat de larg raspandite astazi.

In secolul al XVIII-lea, ca urmare a numeroaselor calatorii in cursul carora fusesera descoperite mii de specii noi de plante si animale, volumul de date devenise atat de mare, incat a cauta informatii despre o anumita specie era dificil.

Dupa parerea lui Staffan Mueller-Wille, cercetator la Universitatea din Exeter, Marea Britanie, acest fapt l-a condus pe Linne la inventarea sistemului  de redactare a informatiilor pe bucati separate de hartie, asezate apoi intr-o ordine convenabila (alfabetica, de pilda) pentru a alcatui un fisier in care informatiile cautate erau mult mai usor de gasit.

Oricat de banal ar parea azi, acest sistem a insemnat un pas important in dezvoltarea stiintelor, ajutandu-i pe naturalistii secolului al XVIII-lea sa depaseasca viziunea lor asupra lumii vii ca fiind un sistem dominat de o ordine fixa, rigida, si sa adopte o perspectiva moderna – lumea vie ca un sistem dinamic, in care sunt posibile multiple conexiuni si afinitati.