Home » D:News » Odiseea lui Ulysses a ajuns la final

Odiseea lui Ulysses a ajuns la final

Publicat: 06.07.2009
Misiunea NASA-ESA Ulysses, initiata pe 6 octombrie 1990 (a fost dusa in spatiu de Shuttle-ul Discovery, Sts-41) a ajuns la final in data de 30 iunie anul acesta, dupa aproape 19 ani de serviciu.

19 ani dedicati strangerii de informatii care in parte au revolutionat ceea ce oamenii de stiinta cunosteau despre Soare, vanturile si campurile lui magnetice. Pentru ca nicio alta sonda, inaintea lui Ulysses, nu a ajuns atat de departe in studiul astrului solar. Cu Ulysses, pentru prima oara au fost explorati polii stelei celei mai apropiate de Terra: in 1994 Polul Sud, anul urmator Polul Nord (descoperindu-se, printre altele, ca soarele nu are poli magnetici!). Apoi, micutul Ulysses (are dimensiunile de 3 metri pe 3) s-a indreptat in directia lui Jupiter servindu-se de campurile gravitationale, pentru a se intoarce ca un bumerang si a analiza polii Soarelui la inceputul noului mileniu. Un lucru incredibil este ca Ulysses ar fi putut sa-si continue activitatea acolo sus inca multa vreme: decizia de a fi dezactivat la orele 22 :10, 30 iunie 2009, a fost insa luata de ESA si NASA, ajunse la concluzia ca investitiile in intretinerea lui nu mai erau justificate de “profitul” stiintific.
 Sursa: La Stampa