Home » D:News » Dezastrul genetic al tigrilor siberieni

Dezastrul genetic al tigrilor siberieni

07.06.2009
Dezastrul genetic al tigrilor siberieni
Un nou studiu asupra tigrilor siberieni, condus de zoologul Michael Russelo, vine cu o concluzie socanta: tigrii siberieni, cele mai mari feline din lume, sunt in pragul disparitiei cu toate ca numarul lor in crestere readusese momentan sperante in tabara ectivistilor implicati in salvarea celui mai maiestuos carnivor.

Cauza este reprezentata de bagajul genetic insuficient pentru salvarea speciei pe termen lung. Cu toate ca in prezent numarul tigrilor siberieni din salbaticie a depasit cifra imbucuratoare de 500 exemplare, studierea bagajului genetic al acestor animale vine cu o concluzie dezarmanta: cei peste 500 de tigri siberieni sunt de fapt…doar 35! Aceasta deoarece datorita consagvinizarii ridicate, mai exista doar 35 de tigri care nu sunt inruditi unul cu altul si care au un bagaj genetic diferit. Rezultatul vine in urma celui mai complet test genetic efectuat pana in prezent asupra tigrilor din padurile inghetate ale Siberiei de est.

La inceputul Secolului XX, esistau nu mai putin de 9 subspecii de tigri, cu o populatie care la aceea vreme depasea 100.000 de indivizi. Tigrul siberian este cea mai mare subspecie care odinioara traia intr-o mare portiune din China nordica, peninsula coreeana si regiunile sud-estice ale taigalei siberiene rusesti. Tigrul siberian deriva din tigrul de Caspica, subspecie care din nefericire a disparut complet, ultimul tigru caspic fiind impuscat in 1954 in Iran. Datorita vanatorii irationale, tigrul siberian a fost in pericol imediat de disparitie, in anul 1940 existand doar un nucleu de 20-30 de tigri in salbaticie.

In urma masurilor drastice de protectie din duzina de tigri din acele vremuri s-a ajuns astazi la populatie de 500 de indivizi, care sunt cu totii urmasii acelor tigri. Din acessta gauza bagajul genetic al tigrilor siberieni de astazi este foarte diluat, pe langa acest aspect sanatatea genetica a tigrilor siberieni nu s-a ameliorat de loc de-a lungul timpului, conform unor noi analize publicate in periodicul Molecular Ecology.

“Cu toate ca avem o populatie de peste 500 de tigri siberieni, populatia in sine se poarta de parca ar fi alcatuita din doar 27-35 indivizi”, declara Michael Russelo.

Tigrii siberieni de astazi sunt separati in doua populatii, marea majoritate traind cantonati in Rezervatia Muntilor Sikhote-Alin, cealalta populatie traind in perimetrul de sud-vest al regiunii Primorie. Cercetatorii lucreaza in prezent la crearea unui coridor intre cele doua regiuni, care le-ar permite astfel tigrior sa interactioneze mai mult, crescand astfel sansele aparitiei unor pui cat mai sanatosi. Un alt ajutor in privinta largirii bazinului genetic poate veni din partea celor 421 tigri siberieni detinuti in captivitate in lumea intreaga.

Sursa: BBCNews