Prima pagină D:News

A fost descoperita cea mai “batrana” ruda a dinozaurilor

03.05.2010 | ● Vizualizări: 278
A fost descoperita cea mai “batrana” ruda a dinozaurilor     paleontologie, dinozaur, silesaur, Asilisaurus kongwe, Triasic, Cretacic, erbivor, patruped + zoom

Vestigiile unei creaturi inrudite cu dinozaurii, dar care a trait cu cel putin 10 milioane de ani inaintea celor mai vechi dinozauri cunoscuti, au fost descoperite in Africa.

Resturile fosile a cel putin 14 indivizi de Asilisauruskongwe, cum a fost numita specia, au fost descoperite in sudulTanzaniei si studiate de o echipa internationala alcatuita dinpaleontologi din SUA, Germania si Africa de Sud.

Asilisaurus kongwe a trait in Africa in perioadatriasica, in urma cu cca. 245 milioane de ani, si reprezinta oforma de tranzitie intre reptilele mai primitive si dinozauriispecializati, cunoscuti din perioade mai tarzii.

Specia apartinea unui grup numit, generic, silesauri(silesauride), unul dintre marile grupuri de animale care au aparutin cursul "exploziei biodiversitatii" din Triasic, ca sipterosaurii si reptilele inrudite cu crocodilii actuali.

Silesaurii erau un soi de "veri" ai dinozaurilor, inruditi cuacestia in aceeasi masura in care cimpanzeii sunt inruditi cuoamenii.

Cercetatorii cred ca existenta acestor "veri", cele maiapropiate rude ale dinozaurilor, sugereaza ca silesaurii sidinozaurii descind dintr-un stramos comun si ca, in aceeasiperioada, existau si dinozauri. Acesta fapt ar insemna cadinozaurii au aparut mai devreme decat se credea, iar fosile aleacestor primi dinozauri nu au fost gasite inca.

Infatisarea lui Asilisaurus kongwe a constituit si ea osurpriza, contrazicand convingerile paleontologilor. Acestiaconsiderau ca rudele apropiate ale dinozaurilor trebuie sa fi fostniste creaturi bipede, carnivore; or, Asilisaurus kongweera un animal patruped, cu maxilare alungite sub forma unui cioc sicu o dentitie ce indica o alimentatie erbivora sau omnivora.

Dovezile fosile arata ca grupul silesaurilor a existat timp decca. 45 de milioane de ani. Dinozaurii, pe de alta parte, aucunoscut un succes evolutiv mult mai mare: ei au dainuit timp de165 de milioane de ani, disparand abia in Cretacic, in urma cu cca.65 de milioane de ani.