Home » D:News » Soarta lui Ticu Lăcătuşu şi a lui Cornel Coman depinde de un pilot Groenlandez

Soarta lui Ticu Lăcătuşu şi a lui Cornel Coman depinde de un pilot Groenlandez

Soarta lui Ticu Lăcătuşu şi a lui Cornel Coman depinde de un pilot Groenlandez
Publicat: 06.06.2010
Expediţia Eco Greenland şi-a atins punctul final, extrema vestică a calotei Groenlandei. Însă aventura celor doi români nu s-a încheiat, căci din cauza topirii masive a gheţii, Ticu şi Cornel depind de un elicopter ce nu poate ateriza să îi recupereze. Mai jos aveţi detalii.

Cei doi exploratori români şi-au atins ţelul: au atins extrema
vestică a calotei glaciare groenlandeze. Eco-Greenland 2010 este un
succes! Expediţia îşi propunea traversarea calotei de la est la
vest, în încercarea de a atrage atenţia asupra topirii masive şi
importanţa acestui fapt în echilibrul ecosistemului. Ironia sorţii
a făcut ca tocmai topirea gheţii să le pună soarta în pericol: cei
doi sunt blocaţi pe coasta vestică, înconjuraţi de şuvoaie furioase
şi lacuri adânci de 5 m. Scăparea lor este un elicopter care
întârzie să apară din cauza condiţiilor meteo proaste. Natura le
joacă o ultimă festă pe tărâmul îngheţat.

PE 31 mai dimineaţa un reprezentant al Clubului Montan Român era
contactat de un oficial danez. Acesta îl avertiza să ia legătura cu
exploratorii români, întrucât porţiunea de 50 km din direcţia est
către Kangerlussuaq este imposibil de traversat din cauza topirii
gheţii. El sugera două alternative: fie întoarcerea din drum, dacă
rezerva de hrană o permite, fie recuperarea românilor cu ajutorul
unui elicopter, ultima variantă fiind posibilă doar dacă cei doi
beneficiau de asigurare care să acopere costurile.

PE 1 iunie un nou mesaj a parvenit Clubului. După ce oficialii
danezi au aflat poziţia exactă a românilor, au insistat ca cei doi
să nu încerce traversarea ci să contacteze firma de asigurări în
vederea evacuării. Alertat, asiguratorul a început demersurile şi
documentaţia. Pe 2 iunie elicopterul a fost antamat însă Ticu şi
Cornel au refuzat evacuarea. Mai aveau doar câţiva kilometri până
la extrema vestică a calotei. Erau prea aproape pentru a se da
bătuţi. Cornel a căzut în apa rece ca gheaţa. A urmat şi Ticu, care
a povestit cu umorul caracteristic experienţa prin sms: „în gerul
din zori Cornel a făcut o primă baie arctică, i s-a rupt gheaţa sub
schiuri şi s-a scufundat instantaneu cu tot cu bocanci. Pe la prânz
am păţit şi eu la fel iar încercarea de a te usca la -20 C poate fi
o glumă bună şi atât.”

Pe data de 3 iunie s-a stabilit un nou moment istoric pentru
alpinismul românesc: expediţia Eco-Greenland a atins extrema
vestică a calotei Groenlandei. Însă natura nu a ţinut cu ei nici de
această dată: „Înca 25km şi printre apele reci care se scurg în
jurul nostru spre ţărmul de vest am stabilit ultima tabara a Eco
Greenland 2010! Rămâne de văzut cum ajungem de aici la aeroportul
din Kangerlussuaq, cel mai bine utilat din Groenlanda, controlat de
altfel de Autoritatea Autonoma Groenlandeza. Mai sunt câţiva km, pe
care în mod normal i-am fi făcut pe drumul care leagă gheţarul de
Old Camp Resort, locul care ar trebui să însemne întoarcerea
noastră în civilizaţie, şi care este acum sub ape. Deocamdată între
noi şi restul lumii este un lac imens…”. Acesta era mesajul
transmis de Ticu pe data de 3 iunie.

4 iunie i-a găsit în continuare în cort, victorioşi, după 600 de km
de mers pe schiuri, dar înconjuraţi de ape. Din cauza vremii
elicopterul întârzie să apară. Cei de la firma de asigurări sunt în
permanentă legătură cu Air Greenland şi cu cei de acasă. Gheaţa
continuă să se topească ceea ce face aterizarea aproape imposibilă.
Nu se ştie dacă elicopterul va ajunge astăzi. Ticu şi Cornel depind
încă o dată de bunăvoinţa naturii.

Citeste aici totul despre cea mai mare
expeditie romaneasca, Ecogreenland 2010

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase