Prima pagină D:News

Bacteriile pot fi scoase “din joc” si fara antibiotice

Redactia Descopera.ro | 06.11.2010 | ● Vizualizări: 1316
Bacteriile pot fi scoase “din joc” si fara antibiotice      bacterie, proteine, infectie, genom, gene + zoom

Invingerea infectiilor bacteriene fara antibiotice si fara a omori agentii patogeni, adica fara a favoriza evolutia de tulpini rezistente la medicamente. Este ceea ce a reusit echipa lui Morgan Wyatt della McMaster University, Canada.

Cercetatorii canadieni au descoperit modul de a opri o infectie cu "Staphylococcus aureus", "salvand" in acelasi timp si bacteria. Secretul, potrivit articolului publicat de acestia in revista Science, sta in inhibarea anumitor proteine care fac stafilococul virulent, dar nu-i pun in pericol si supravietuirea.

Staphylococcus aureus este o bacterie responsabila de numeroase infectii la om, si este de-acum rezistenta la numeroase medicamente. Actiunea ei virulenta este data de o serie de molecule diferite: de la proteinele necesare aderarii bacteriei la suprafata celulelor, la toxinele care distrug sangele. Studii precedente au demonstrat ca sinteza acestor molecule este favorizata de actiunea unei proteine din clasa asa-numitilor "metaboliti secundari", adica cei care nu sunt indispensabili pentru viata bacteriei.

Pentru a descoperi daca in stafilococ exista metaboliti secundari capabili sa favorizeze sinteza moleculelor "infectioase", oamenii de stiinta au facut un screening al genomului, identificand genele implicate in productia proteinelor care nu influenteaza cresterea bacteriei, ci doar ii regleaza agresivitatea. Urmatorul pas va fi cercetarea posibilitatii producerii de medicamente capabile sa blocheze sinteza acestor proteine, care sa inlocuiasca antibioticele.

Sursa: Galileo