Prima pagină D:News

Super-furtuna de pe planeta extrasolara

Redactia Descopera.ro | 06.24.2010 | ● Vizualizări: 184
Super-furtuna de pe planeta extrasolara      exoplaneta, stea, jupiter, telescop, furtuna + zoom
Galerie foto (1)

Pentru prima oara a fost observata o super-furtuna in atmosfera unei exoplanete, cea identificata cu sigla “HD209458b” si supra-numita de astronomi “un Jupiter fierbinte”.

Precizia foarte mare in detectarea de monoxid de carbon in atmosfera exoplanetei arata felul in care acest gaz se deplaseaza la viteza foarte mare din zona torida, cea iluminata de steaua ei, in cea a noptii reci. Observatiile au permis si obtinerea unei alte "premiere", masurarea vitezei orbitale a exoplanetei, care face posibila determinarea directa a masei.

Rezultatele studiului, in curs de publicare in revista Nature, apartin unui grup de astronomi de la Universitatea Leiden si de la Institutele SRON si MIT, si au fost posibile gratie giganticului telescop si puternicului spectrograf CRIRES al ESO. "CRIRES este unicul instrument din lume care poate analiza spectrul cu o asemenea precizie incat sa determine pozitia liniilor de monoxid de carbon la o rezolutie de 1 la 100.000", a comentat Remco de Kok, unul dintre cercetatorii implicati in studiu. "Acesta precizie ne permite sa masuram pentru prima oara viteza monoxidului de carbon gazos utilizand efectul Doppler", a mai precizat el.

Potrivit lui Ignas Snellen, care a condus echipa de astronomi, HD209458b nu este un loc pentru cei cu inima slaba. "In urma studierii minutioase a atmosferei otravite alcatuite din monoxid de carbon a planetei am gasit dovezi ale prezentei unui super-vant, care sufla cu o viteza cuprinsa intre 5.000 si 10.000 km/ora". HD209458b este o exoplaneta cu o masa egala cu 60% din cea a lui Jupiter, si orbiteaza in jurul stelei sale care se afla la 150 de ani-lumina de Terra, in directia constelatiei Pegasus.