Home » D:News » Nici păsările nu mai migrează ca altădată…

Nici păsările nu mai migrează ca altădată…

Publicat: 22.11.2011
Schimbările climatice afectează comportamentul păsărilor călătoare: gâştele, raţele şi lebedele care îşi petreceau iernile în zonele umede din Europa de Nord îşi schimbă obiceiurile de migraţie pe măsură ce temperaturile cresc.

Experţii britanici spun că, din cauza faptului că multe dintre păsările din nordul continentului nu mai migrează spre sud, numărul exemplarelor din specii altădată obişnuite ca oaspeţi de iarnă este acum în scădere în Marea Britanie.

Cercetătorii de la Universitatea din Helsinki au efectuat un studiu pe baza datelor oferite de Observatorul de păsări din Hanko, Finlanda. Aici, începând cu anul 1979, mai mulţi voluntari au urmărit zilnic păsările, făcând un „recensământ al migraţiilor”.

În urma cercetărilor, s-a constatat că perioada de migraţie a păsărilor călătoare s-a modificat. Acestea se deplasează spre noile teritorii cu o întârziere de aproape o lună, comparativ cu acum 30 de ani.
Şase specii din cele 15 pe care le-au urmărit cercetătorii migrează acum cu o lună mai târziu decât o făceau la începutul studiului.

Specialiştii spun că temperatura apelor a crescut mai mult decât cea a aerului, ceea ce înseamnă că există mai multă hrană. Prin urmare, păsările de apă nu mai au niciun motiv să migreze pe distanţe lungi.

Aşa se face că, în prezent, Marea Britanie a devenit una dintre ultimele destinaţii de iarnă ale păsărilor de apă, care îşi petrec anotimpul rece aici, venind din regiunile mai nordice – Scandinavia, Siberia şi partea europeană a Rusiei.

Oamenii de ştiinţă spun că, în ultimii 10 ani, numărul exemplarelor de gârliţă mare (Anser albifrons) din Anglia a scăzut cu 75%.

Mai mult, dacă acum 30 de ani, la Slimbridge, veneau iarna 6.000 de păsări, în prezent doar 500 se mai întorc.