Home » D:News » Rotaţia Pământulului a fost măsurată pentru prima dată, graţie unui laser îngropat într-un buncăr subteran

12.24.2011
Cercetătorii germani au reuşit să măsoare direct pentru prima dată mişcarea de rotaţie a planetei Terra. Pentru a efectua aceste măsurători, oamenii de ştiinţă au folosit cel mai stabil laser inelar din lume, acesta fiind amplasat într-un buncăr subteran situat în apropierea graniţei dintre Germania şi Cehia.

În urma măsurătorilor, cercetătorii au confirmat că mişcarea de rotaţie a Pământului nu este lină, ci prezintă o oscilaţie. Axa de rotaţie a Pământului nu rămâne într-o poziţie fixă faţă de suprafaţa planetei, fiind influenţată de mai mulţi factori, printre care atracţia gravitaţională a Soarelui şi a Lunii, presiunea atmosferică şi orbita eliptică pe care Terra o are în jurul Soarelui.

Laserul, la construcţia căruia se lucrează de peste 10 ani, este amplasat într-un buncăr situat la 5 metri sub pământ, pentru a nu fi influenţat de presiunea atmosferică sau de temperatura exterioară. Acesta este situat într-o cabină presurizată, care menţine laserul extrem de stabil. Pentru a putea ajunge la acest laser, oamenii de ştiinţă trebuie să traverseze un tunel de 20 de metri şi să treacă prin 5 camere izolatoare.

Momentan, laserul poate măsura oscilaţia mişcării de rotaţie a Pământului doar de-a lungul unei perioade mai mari de timp. Cercetătorii germani intenţionează să-i îmbunătăţească precizia, astfel încât acesta să poată măsura oscilaţia mişcării de rotaţie a Pământului de-a lungul unei singure zile.

„În viitor, vrem să avem posibilitatea de a coborî în subteran pentru a vedea care este viteza cu care Pământul se învârte în acel moment”, a explicat profesorul Karl Ulrich Schreiber, unul din coordonatorii acestui proiect ştiinţific.

Înainte de construirea acestui laser sofisticat, orientarea axei Pământului relativ la spaţiul înconjurător era măsurată cu ajutorul a 30 de telescoape radio situate de-a lungul planetei. Acestea măsoară în fiecare zi de luni şi de joi distanţa dintre Pământ şi anumiţi quasari pentru a stabili care este înclinarea axei şi viteza de rotire a planetei noastre.

Sursa: PopSci