Home » D:News » O plantă carnivoră „vânează” sub pământ

O plantă carnivoră „vânează” sub pământ

Publicat: 10.01.2012
Botaniştii erau, până în prezent, relativ familiarizaţi cu plantele carnivore care atrag şi consumă animale – în general insecte, dar uneori şi mici vertebrate - ce trăiesc la suprafaţă. Dar se pare că lumea plantelor carnivore este cu mult mai diversă în ceea pe priveşte strategiile de procurare a hranei. În Brazilia, oamenii de ştiinţă au descoperit o astfel de plantă ce s-a adaptat pentru a captura viermi care trăiesc în sol.

Planta, o specie rară numită Philcoxia minensis, trăieşte în câmpiile tropicale ale Braziliei şi se caracterizează prin faptul că unele dintre frunzele ei cresc sub pământ – mai exact sub un strat subţire de nisip.
Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Campinas au bănuit că aceste frunze ar putea fi „instrumente” cu care planta capturează mărunte creaturi din sol.

Pentru a-şi demonstra teoria, ei au plasat mici nematode (viermi cilindrici) din specia Caenorhabditis elegans, marcaţi cu un anumit izotop al azotului (N-15) în sol, în apropierea unor exemplare de Philcoxia minensis cultivate în laborator.

Analizând ulterior plantele, au găsit mari cantităţi de N-15, ceea ce indică faptul că plantele au digerat nematodele marcate şi au absorbit substanţele rezultate.

Funzele subterane ale plantei Philcoxia minensis sunt acoperite cu o substanţă adezivă, care serveşte pentru a captura micile nematode din sol.

Ca şi alte plante carnivore, Philcoxia minensis trăieşte pe soluri sărace în azot, iar consumul de animale este un mijloc de a-şi procura substanţele azotoase necesare.