Home » D:News » Cine i-a îmblânzit pe bonobo?

Cine i-a îmblânzit pe bonobo?

Autor: Maria Olaru 01.27.2012
Cine i-a îmblânzit pe bonobo?
Bonobo sunt acele primate care seamănă mult cu cimpanzeii obişnuiţi, dar care par săfi fost îmblânzite. Animalele din această specie au dimensiuni mai mici decât verii lor, cimpanzeii obişnuiţi, sunt mult mai puţin agresive şi fac sex de plăcere. Comportamentul cimpanzeilor bonobo pare cel al unor animale domesticite - însă omul nu a avut nimic de-a face cu acest proces.

Diferenţa dintre cimpanzeii obişnuiţi şi bonobo este similară cu cea dintre câini şi lupi. Cu toate acestea, oamenii nu s-au implicat în domesticirea cimpanzeilor bonobo, aşa cum se pare că au făcut în cazul câinilor.

Conform teoriei cercetătorului Brian Hare, de la Universitatea Duke, cimpanzeii bonobo sunt un exemplu de maimuţe care s-au autoîmblânzit, o specie în cadrul căreia masculii agresivi au fost înlăturaţi de selecţia naturală, astfel încât doar cei blânzi au supravieţuit.

În studiul său, Hare explică faptul că diferenţele dintre cele două specii de cimpanzei au apărut acum un milion-două de ani, când fluviul Congo a separat două populaţii de cimpanzei. Cei care au rămas pe malul nordic al fluviului (cimpanyeii obişnuiţi, specia Pan troglodytes) au fost nevoiţi să împartă teritoriul cu gorilele. În aceste condiţii, cimpanzeii au fost nevoiţi să ducă o luptă acerbă pentru hrană, devenind agresivi. Astfel, masculii au ajuns să le domine pe femele atât din punct de vedere sexual, cât şi al resurselor.

În acelaşi timp, soarta primatelor din sud (bonobo sau cimpanzeii pitici, Pan paniscus) a fost cu totul alta. Fluviul le-a izolat pe acestea de gorile, lucru care a adus un mare beneficiu femelelor. Având mai multă mâncare la dispoziţie, femelele puteau forma legături sociale mai strânse în cadul unor grupuri mai mari, rezistând astfel avansurilor venite din partea masculilor. Într-un asemenea cadru, doar masculii care au renunţat la violenţă şi au optat pentru alianţe aveau şanse să se împerecheze.

Multe animale au devenit mai blânde prin încetinirea ritmului dezvoltării, maturizându-se mai lent. În acest mod, violenţa este înlocuită cu jocul. Aşa se explică de ce adulţii bonobo au apucături juvenile.

Problema teoriei lui Hare este că nu poate fi susţinută de dovezi fizice. Din păcate, nu au fost găsite fosile ale strămoşului comun al celor două specii de cimpanzei. În lipsa unor astfel de dovezi, bonobo ar putea rămâne o specie foarte de primate foarte plăcută, dar ciudată.

Sursa: io9