Home » D:News » Modificarea ceasului biologic ar putea fi soluţia-minune împotriva obezităţii şi a diabetului

03.31.2012
Un nou studiu sugerează că medicamentele care modifică „ceasul biologic” din creier ar putea fi o soluţie împotriva obezităţii, a diabetului şi a nivelului ridicat de colesterol.

Cercetătorii au folosit două molecule sintetice pentru a modifica activitatea genelor care controlează funcţiile „ceasului biologic”, care reglementează la rândul său funcţiile corpului.

Majoritatea fiinţelor vii, printre care şi oamenii, prezintă un ritm circadian ce reglează funcţiile corpului în funcţie de perioada zilei.

Atunci când moleculele sintetice au fost administrate unor şoareci de laborator obezi, s-a observat o scădere a nivelului de colesterol şi de grăsime din corp. De asemenea, şoarecii au devenit mai puţin predispuşi la hiperglicemie, afecţiune premergătoare diabetului.

„Ideea ce stă la baza acestei cercetări este aceea că ritmul circadian este cuplat cu procesele metabolice şi că acestea pot fi controlate prin metode farmacologice”, a declarat profesorul Thomas Burris, conducătorul studiului.

„Rezultatul studiului arată că efectele acestor modificări farmacologice sunt surprinzător de benefice”, a adăugat profesorul de la Scripps Research Institute.

Cei doi compuşi, SR9011 şi SR9009, au fost administraţi animalelor de două ori pe zi timp de 12 zile. Aceştia ţinteau hipotalamusul, zonă a creierului care găzduieşte „ceasul biologic” ce controlează ritmul circadian.

Medicamentele au avut un efect agonist, activând anumite proteine. Două dintre acestea, REV-ERB alpha şi REV-ERB beta, joacă un rol cheie în reglarea ritmurilor circadiene.

După administrarea acestor medicamente, şoarecii obezi au scăzut în greutate, deşi beneficiau de o dietă bogată în grăsimi şi zahăr. Nivelul de colesterol din sânge a scăzut cu 47%, iar nivelul trigliceridelor a înregistrat o scădere de 12%.

Câteva gene din ficat responsabile cu metabolismul au fost la rândul lor afectate, rezultatul fiind că şoarecii erau mult mai eficienţi în a consuma energia, deşi nu efectuau mai multă activitate. Din contră, şoarecii au efectuat cu 15% mai puţine mişcări.

Cercetătorii au concluzionat în studiul publicat în jurnalul Nature că „medicamentele cu efect agonist asupra REV-ERB cresc consumul de energie şi scad nivelul de grăsime, de trigliceride şi de colesterol din corp, ceea ce sugerează că aceşti compuşi reprezintă un tratament promiţător pentru afecţiunile metabolice”.

Sursa: The Press Association