Home » D:News » Nu mai este mult: în luna august s-ar putea să descoperim viaţă pe Marte

Nu mai este mult: în luna august s-ar putea să descoperim viaţă pe Marte

Autor: Nicu Parlog 07.08.2012
Nu mai este mult: în luna august s-ar putea să descoperim viaţă pe Marte
Pe baza estimărilor specialiştilor din cadrul NASA, forajele efectuate de noul vehicul marţian Curiosity ar putea duce la descoperirea, în premieră, a unor forme de viaţă marţiene. Estimările au la bază un nou studiu conform căruia forajele de suprafaţă pot evidenţia molecule organice complexe care vor demonstra că pe Marte ar fi existat viaţă.

Misiunea spaţială va ajunge pe Marte în decursul lunii august, când va săpa la o adâncime de 10 centimetri în solul marţian, la o adâncime suficientă pentru a descoperi eventualele forme de viaţă. Săpăturile vor fi efectuate în craterele mai noi, lăsate de meteoriţi care au intrat recent în contact cu suprafaţa marţiană.

Spre deosebire de vehiculele marţiene anterioare, Curiosity are ataşat un echipament special pentru recoltarea de mostre de sol şi roci, pe care le procesează şi le distribuie diferitelor instrumente complexe cu care este înzestrat, în vederea analizării. Vehiculele care au explorat planeta Marte în trecut nu puteau recolta decât sol de la suprafaţă, care fusese expus radiaţiilor cosmice, ceea ce făcea ca probabilitatea de a găsi urme de viaţă să fie practic nulă. În schimb, simulările arată că, la doar câţiva centrimetri adâncime, efectul radiaţiilor ar fi mult mai slab, deci posibilitatea de a găsi molecule organice ar fi mai mare.

Un alt aspect al misiunii marţiene constă în investigarea condiţiilor necesare pentru apariţia şi menţinerea vieţii bacteriene, precum şi în depistarea unor urme de viaţă. Curiosity va amartiza la baza formaţiunii muntoase din interiorul craterului Gale, deoarece straturile acestui munte conţin minerale care se formează în prezenţa apei. Moleculele organice complexe ar putea fi dovezi ale existenţei vieţii în trecut pe Marte.

Asemenea molecule ar putea fi alcătuite din 10 sau mai mulţi atomi de carbon şi pot fi asemănătoare cu aşa-numitele „cărămizi ale vieţii” – aminoacizii care stau la baza proteinelor.

Curiosity este echipat cu cel mai avansat echipament ştiinţific folosit vreodată pe Marte, fiind de circa 10 ori mai voluminos decât celelalte vehicule trimise pe Planeta Roşie; este aproximativ de două ori mai lung şi de cinci ori mai greu decât Spirit şi Opportunity, cele două vehicule de explorare gemene trimise de NASA pe Marte în 2003.

Unii cercetători, precum Jay Melosh din cadrul Universităţii Purdue, cred că viaţa ar fi putut apărea iniţial pe Marte, de unde a fost transportată pe Pământ prin intermediul unor asteroizi.

Mars Science Laboratory este cel mai nou şi cel mai mare laborator marţian şi va amartiza în luna august a anului în curs. Curiosity va ajunge în craterul Gale pe data de 6 august 2012; nu se ştie deocamdată cu precizie dacă acest crater cu vârsta de 3, 5 miliarde ani vechime ar avea cratere mai recente în interiorul său; specialiştii ar fi interesaţi de craterele noi, cu vârsta de cca. 10 milioane de ani, unde ar fi mai eficient să realizeze săpăturile.