Home » D:News » Un păianjen cu „gheare” a fost descoperit într-o peşteră din SUA (VIDEO)

Un păianjen cu „gheare” a fost descoperit într-o peşteră din SUA (VIDEO)

Publicat: 20.08.2012
Un grup de speologi şi biologi a făcut o descoperire importantă pentru ştiinţă: o nouă familie taxonomică de păianjeni, identificată într-o peşteră din statul Oregon. Din anul 1990 până în prezent, doar două familii noi de păianjeni au fost descoperite.

Până în prezent, noua familie de păianjeni constă dintr-o singură specie, cea descoperită recent de cercetătorii americani. Specia a primit denumirea ştiinţifică de Trogloraptor marchingtoni, în onoarea lui Neil Marchington, membru al organizaţiei Western Cave Conservancy, care l-a şi descoperit. Numele genului, Trogloraptor semnifică „prădător de peşteră”.

Se pare că este un nume inspirat pentru un păianjen care are ataşate de membre o serie de „gheare” sau „cârlige” unice în lumea păianjenilor. Cercetătorii cred că păianjenul din peşteră se foloseşte de ghearele-i tipice pentru a-şi prinde prăzile care constau, de obicei, în mici insecte. Cu picioarele întinse, acest păianjen are lungimea de aproximativ 8 centimetri.

„Sunt destul de mărişori. Iar atunci când intri în întunericul peşterei, iar singura lumină este cea a lămpii pe care o ai ataşată de cap, păianjenii aceştia par şi mai mari decât sunt în realitate”, declară în continuare Charles Griswold din cadrul California Academy of Sciences.

Această specie de păianjen este prima specie nord-americană de peşteră, descoperită pe acest continent din anul 1890 încoace, după cum declară Griswold.

Cercetătorii americani cred că păianjenul nou-descoperit stă atârnat de nişte pânze mici ataşate pe tavanul şi pereţii peşterilor. Acolo aşteaptă să-şi înhaţe prăzile cu ghearele sale asemănătoare unor seceri în miniatură. Păianjenul posedă de asemenea glande cu venin, dar nu se ştie încă dacă reprezintă vreun pericol pentru oameni.

Dr. Griswold este de părere că acest păianjen poate explica măcar parţial de ce există atâtea lengende locale cu privire la păianjeni uriaşi care stau ascunşi în peşterile din Oregon.
„Este o descoperire fascinantă pentru arahnologi (cercetători specializaţi în studiul păianjenilor – n.r.). Este un eveniment cumva similar descoperirii unui nou dinozaur pentru paleontologi”, declară Norman Platnick, arahnolog în cadrul American Museum of Natural History.

paianjen de pestera mascul

Un alt detaliu deosebit de interesant legat de acest animal constă în faptul că are două rânduri de formaţiuni dinţate specifice, denumite serrule.
„Nu imi aduc aminte să fi văzut o altă specie de păianjen cu astfel de serrule”, susţine dr. Platnick.

În prezent au fost descrise şi recunoscute un număr de 111 familii de păianjeni. Păianjenul a fost descoperit de cercetătorii locali din cadrul organizaţiei Western Cave Conservancy. La început, l-au confundat cu o specie comună de păianjen veninos, dar la o examinare atentă, a reieşit că este vorba de o specie nouă.