Home » Istorie » A fost identificat al doilea loc din lume cu urme de Neanderthalieni. Primul se află în România

Autor: Oana Bujor 02.21.2019
În timpul analizelor arheologice din Gibraltar, specialiştii au descoperit urmele unui om ce ar fi aparţinut speciei de Neanderthalieni. Acestea au fost datate ca provenind din urmă cu 29 mii de ani.

O echipă de cercetători din cadrul Muzeului Naţional din Gibraltar, alături de colegi din Spania, Portugalia şi Japonia, au participat la un studiu început în urmă cu 10 ani. Atunci au descoperit primele urme de vertebrate, iar în următorii ani surparea naturală a nisipului a dus la apariţia unor noi amprente.

Straturile de nisip de pe dunele din Golful Catalan sunt o relicvă a ultimei glaciaţiuni, când nivelul mărilor era cu 120 de metri mai scăzut decât cel din prezent, scrie Science Daily. Urmele identificate recent corespund unor specii ce au trăit în Gibraltar, potrivit analizei unor fosile. Acestea corespund cerbului roşu, caprei alpine, bourului, leopardului şi elefantului cu fildeşi drepţi. De asemenea, specialiştii au mai identificat urmele unui om de mici dimensiuni (cu o înălţime de 106-126 centimetri), posibil Neanderhalian, ce ar fi trăit în urmă cu 29.000 de ani. Conform arheologilor din cadrul studiului, acestea coincid cu ultimele date despre Neanderthalieni din peştera Gorham din Gibraltar.

Dacă va fi confirmat că urmele au fost ale unui Neanderthalian, dunele ar putea fi al doilea loc din lume în care au fost regăsite urme ale acestei specii de om. Celelalte au fost descoperite pe teritoriul României în Peştera Gheţarul de la Vârtop din judeţul Alba, având o vechime de circa 62.000 de ani. Dintre cele trei urme de picior de Neanderthalian descoperite în peştera din Arieşeni, aflată în inima Munţilor Apuseni, una s-a pierdut, a doua a fost furată, iar a treia se află în cadrul Institutului de Speologie „Emil Racoviţă” din Cluj-Napoca. Această urmă pietrificată are 22 cm lungime şi 10,6 cm lăţime, degetul mare fiind depărtat de celelalte. Urma de la Vârtop este cea mai veche amprentă plantară conservată de Om de Neanderthal din lume.

Enigmaticii denisovani: cine erau aceşti „alţi oameni” cu care specia noastră s-a încrucişat cândva?

Primii oameni şi Neanderthalienii aveau frecvent relaţii sexuale. Două procente din ADN-ul nostru conţine informaţii ale acestor întâlniri

Cum am reuşit să-i „înfrângem” pe neanderthalieni?

Neanderthalienii nu au fost ucişi de inteligenţa omului modern. Ce s-a întâmplat cu adevărat în urmă cu 51.000 de ani