Home » Istorie » Eratostene, grecul antic care a calculat circumferinţa Pământului

Eratostene, grecul antic care a calculat circumferinţa Pământului

Publicat: 07.09.2019
Eratostene a fost un matematician, geograf, poet şi astronom antic care a reuşit, în premieră, să calculeze circumferinţa planetei noastre.

Eratostene din Cirene a fost un locuitor al Greciei Antice ale cărui preocupări în matematică, geografie, astronomie i-au adus conducerea Bibliotecii din Alexandria. Totuşi, el a rămas în istorie pentru o altă realizare, fiind primul individ care a reuşit să calculeze circumferinţa planetei noastre, notează Business Insider.

Avansurile tehnologice ale secolului trecut au permis oamenilor de ştiinţă să afle, cu ajutorul sateliţilor spaţiali, circumferinţa Pământului: 40.030 de kilometri. Totuşi, este important să ştim faptul că o primă aproximare a circumferinţei a venit din partea lui Eratostene din Cirene. Acesta a reuşit cu ajutorul unor măsurători şi a unor calcule să avanseze o cifră asemănătoare celei obţinute de oamenii de ştiinţă moderni.

În timpul vieţii lui Eratostene, ideea că Pământul este rotund nu reprezenta o supriză, teoria fiind avansată de către Pitagora în jurul anului 500 înaintea erei noastre şi validată ulterior de către Aristotel. Astfel, pentru a calcula circumferinţa, a plecat de la informaţia că în timpul solstiţiului de vară (21 iunie) razele de soare cădeau perpendicular pe suprafaţa terestră în oraşul Syene, actualmente Assuan, şi că în Alexandria, situată pe acelaşi meridian, umbra lăsată de Soare corespunde unui unghi de 7 grade şi 12 minute.

Pentru a calcula circumferinţa Pământului a mai fost nevoie de aflarea distanţei dintre Alexandria şi Syrene, aceasta fiind în jur de 800 de kilometri. Plecând de la diferenţa unghiurilor pe care umbrele le lasă şi de la distanţa dintre cele două oraşe, Eratostene a ajuns la o circumferinţă de aproximativ de 40.000 de kilometri, o estimare extrem de apropiată de ceea ce au descoperit cercetătorii moderni.

Cât timp îţi va lua să parcurgi, ÎN CĂDERE, diametrul Pământului? VIDEO