Home » Istorie » Botswana, locul de origine al oamenilor moderni

Botswana, locul de origine al oamenilor moderni

Publicat: 30.10.2019
Ceretătorii au stabilit că primii Homo sapiens au apărut în urmă cu 200.000 de ani, pe teritoriul actual al Botswanei.

O echipă de cercetători a ajuns la concluzia că primii Homo sapiens au apărut în urmă cu 200.000 de ani în Africa, mai exact pe teritoriul pe care în prezent îl numim Botswana şi au rămas acolo vreme de 70.000 de ani înainte de a migra către alte zone ale continentului şi, eventual, ale lumii, notează The Guardian.

Oamenii de ştiinţă sunt de părere că, de la apariţie, Homo sapiens au rămas în respectiva regiune pentru aproximativ 70.000 de ani. Schimbarea climei a creat condiţiile necesare pentru ca strămoşii noştri să migreze. „Ştim de multă vreme că oamenii moderni îşi au originea în Africa şi în urmă cu aproximativ 200.000 de ani, dar ceea ce nu ştiam până la acest studiu nu era exact unde”, explică profesoara Vanessa Hayes, expertă în genetică a Institutului de Cercetări Medicale Garvan, din Sydney, Australia.

În cadrul acestui studiu, cercetătorii au analizat 1.217 de mostre de ADN mitocondrial care provine de la persoane care locuiesc în Africa în prezent. Echipa condusă de prof. Hayes a ales să studieze ADN-ul mitocondrial, care este transmis de la mamă la copil, pentru a identifica cea mai veche linie  maternă din lume. Din analiza mostrelor, oamenii de ştiinţă au putut să stabilească că teritoriul ocupat de către Namibia, Botswana şi Zimbabwe a rerezentat primul habitat al speciei noastre.

Informaţiile obţinute din urma analizelor genetice au fost croborate cu o serie de dovezi geologice şi arheologice. Astfel, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că, în urmă cu 200.000 de ani, zona devine mlăştinoasă odată cu retragerea unui lac masiv. Iar în urmă cu 130.000 de ani, o parte dintre strămoşii noştri au început să migreze spre nord-vest, odată cu îmblânzirea climei în zonele aride.

Critici aduse cercetării

Acest studiu are parte şi de o serie de critici în interiorul lumii academice, dr. Chris Stringer, cercetător implicat în identificarea orginilor speciei noastre în cadrul Muzeului de Istorie Naturală din Londra, este de părere că metodologia folosită este una defectuoasă şi că folosirea mostrelor de material genetic de la oamenii moderni, pentru a stabili unde au locuit unii oameni în urmă cu 200.000 de ani, reprezintă o greşeală. „Cu atât de multe studii care se concentrează pe o parte din genom, o regiune, o industrie de unelte din piatră sau o fosilă >, nu se poate surprinde întreaga complexitate a originilor noastre mozaice, odată ce alte date nu sunt luate în considerare”, explică acesta.

Dr. Sara Tishkoff ridică aceeaşi problemă a metodologiei, explicând faptul că studierea unei singure regiuni ridică suspiciuni asupra studiului. „Nu este posibil să facem referiri la originea geografică a oamenilor moderni din Africa, bazându-se doar pe tipare de variaţie în populaţiile moderne. Acest lucru se datorează faptului că oamenii migrează pe distanţe lungi. Au migrat din Africa şi pe glob în ultimii 80.000 de ani şi au migrat în interiorul Africii în trecutul antic dar şi în cel recent”, a spus aceasta.

Trump i-a promis lui Zelenski că va pune „capăt războiului”