Home » Istorie » Cele mai faimoase viori din lume au fost tratate cu un amestec chimic secret

Cele mai faimoase viori din lume au fost tratate cu un amestec chimic secret

Ioana Matei 08.23.2021
Cele mai faimoase viori din lume au fost tratate cu un amestec chimic secret
O vioara Stradivari din 1729. Sursa foto: Profimedia

Viorile antice create de Antonio Stradivari și Giuseppe Guarneri în secolele XVII și XVIII continuă să fie extrem de valoroase pentru muzicienii din zilele noastre. Acum, un nou studiu dezvăluia unul dintre motivele pentru această popularitate imensă: tratamentele chimice aplicate la lemnul instrumentelor.

Se pare că nu doar calitatea meșteșugului creează sunetul superior al acestor viori clasice, numite viori Cremonese după regiunea în care au fost confecționate, dar și modul în care lemnul a fost procesat.

Noul studiu s-a concentrat în special pe placa de rezonanță a viorii, partea cea mai crucială pentru rezultatul acustic al instrumentului. Plăcile de rezonanță create de Stradivari și Guarneri sunt relativ subțiri și ușoare după standardele zilelor noastre, iar aici au fost aplicate inițial chimicalele.

„Acest nou studiu dezvăluie că Stradivari și Guarneri aveau propria metodă individuală de procesare a lemnului, căreia i-au acordat o semnificație considerabilă. Poate că și-au dat seama că sărurile speciale folosite pentru impregnarea lemnului au oferit materialului forță mecanică și avantaje acustice”, a explicat Joseph Nagyvary, biochimist la Universitatea Texas A&M din SUA.

Chimicalele au fost găsite pe toată suprafața și interiorul lemnului viorilor

Ideea că procesarea chimică este motivul pentru care viorile Stradivari și Guarneri se remarcă atât de mult a mai fost explorată în trecut de Nagyvary și colegii săi, însă noile cercetări au identificat chiar substanțele care au fost probabil folosite de maeștri lutieri, scrie Science Alert.

Folosind o combinație de tehnici care implică spectroscopia (studiul materialelor prin lumină și radiație), analize microscopice și tehnici chimice, cercetătorii au identificat un tratament aplicat lemnului care era alcătuit din sulfați de borax, zinc și cupru, precum și alaun și apă de var.

Chimicalele au fost găsite pe toată suprafața și interiorul lemnului, astfel că nu era vorba doar despre tratamente aplicată la suprafață. Cel mai probabil, lemnul utilizat pentru plăcile de rezonanță erau scufundate într-un amestec special timp de ceva vreme înainte să fie folosit.

Secretomania, unul dintre motivele pentru care aceste tehnici au dispărut

„Prezența acestor chimicale indică o colaborare între lutieri și farmaciștii de la acea vreme. Atât Stradivari cât și Guarneri și-ar fi dorit să trateze lemnului pentru a preveni infestarea cu viermi”, a adăugat Nagyvary.

Într-o eră fără brevete și protecții împotriva competiției, creatorii viorilor Cremonese și-ar fi dorit foarte mult să păstreze secret întregul proces de producție, iar tratamentele nu ar fi fost vizibile cu ochiul liber, astfel că secretomania este unul dintre motivele pentru care aceste tehnici au dispărut.

Doar câteva sute de instrumente de la fiecare lutier mai există acum, iar acestea se pot vinde cu zeci de milioane de dolari. Acum, știm unul dintre motivele pentru care aceste viori sunt atât de valoroase. Totuși, mai multe cercetări vor fi necesare pentru a identifica amestecul chimic exact și modul în care interacționează cu lemnul și influențează acustica.

Viori Stradivarius din brazii doborâţi de furtuni