Home » Maratoanele Descopera » Femei celebre » Marie Curie, una dintre cele mai influente femei din secolul al XX-lea. VIDEO

Marie Curie, una dintre cele mai influente femei din secolul al XX-lea. VIDEO

Publicat: 01.03.2015
Descoperă vă propune în aceste zile o serie de materiale despre opt femei care au schimbat cursul istoriei. De Mărţişor începem cu Marie Curie, prima femeie care a câştigat Premiul Nobel, primul om de ştiinţă care a câştigat acest premiu de două ori, în două domenii diferite (fizică şi chimie) şi prima femeie care a predat la prestigioasa Universitate Sorbona din Paris.

Marie Curie este una dintre femeile care au participat la scrierea istoriei ştiinţei. Născută pe 7 noiembrie 1867, Marie Curie a introdus în fizică termenul de radioactivitate.

De origine poloneză, Maria Sklodowska a fost fiica unui pianiste şi a unui profesor de fizică şi matematică. Încă din copilărie, Marie s-a remarcat prntr-o memorie ieşită din comun. La vârsta de 16 ani a obţinut o medalie de aur pentru finalizarea studiilor liceului rus. Din cauză unor investiţii proaste făcute de tatăl său, a fost nevoită să se angajeze, întâi ca profesoară, iar apoi pe post de guvernantă. Din veniturile obţinute i-a finanţat studiile de medicină surorii sale mai mari, Bronia, având o înţelegere că aceasta va returna favoarea.

În 1891 Marie Sklodowska a plecat la Paris pentru a urma cursurile de fizică şi de matematică de la Sorbona. Aici a cunoscut oameni de ştiinţă deja consacraţi, precum Jean Perrin, Charles Maurain sau Aime Cotton. Sklodowska obţinut cea mai mare notă la licenţa de la fizică, din 1893, iar un an mai târziu a luat şi licenţa în matematică. În primăvara acelui an l-a cunoscut pe Pierre Curie, cel care avea să-i devină soţ un an mai târziu.

Căsătoria dintre cei doi avea să marcheze şi startul unui parteneriat profesional a cărui reuşite s-au dovedit de o însemnătate mondială, în special descoperirea poloniului, numit aşa de Marie în onoarei patriei natale, şi a radiului. În 1903, ei au fost laureaţi ai Premiului Nobel pentru Fizică, alături de Henri Becquerel, cel din urmă „ca apreciere pentru serviciile extraordinare oferite prin descoperirea radioactivităţii spontane”, iar soţii Curie ”ca apreciere pentru serviciile extraordinare oferite prin studiile lor asupra fenomenului radiaţiei descoperit de profesorul Henri Becquerel”.

De numele lui Marie Currie se leagă şi termenul de radiologie, ambiţia sa fiind de a folosit proprietăţile elementelor radioactive în medicină. Marie şi Pierre Curie au avut două fete, Irena şi Eva, venite pe lume în 1897, respectiv 1904. În afară de Eve, scriitoare, toţi descendenţii lor au urmat cariere ştiinţifice. Irene avea să câştige la rândul său un premiu Nobel, în 1935, pentru descoperirea radioactivităţii artificiale.

După moartea soţului său, într-un accident de trăsură, în 1906, Marie Curie i-a preluat postul de profesor la Universitatea Sorbona. Şi-a continuat munca, iar după câţiva ani a reuşit izolarea radiului. În 1911, drept apreciere, a luat Nobelul pentru Chimie.

În anii războiului, nu a ezitat să îşi ia fiica mai mare, Irene, care avea deja 18 ani şi să plece împreună pe front, ridicând mici lăcaşe de prim ajutor, denumite “Petites Curies”. Acestea se aflau cât mai aproape de linia frontului, pentru ca soldaţii răniţi să nu se deplaseze foarte mult. Anii de studiu asupra elementelor radioactive au explus-o la o cantitate mare de radiaţii, care s-a manifestat, în ultimii ani de viaţă, sub forma unei maladii similare leucemiei.

În 1934 a fost nevoită să se interneze la sanatoriul din Haute-Savoie din cauza stadiului avansat al bolii. Marie Curie a murit în vara aceluiaşi an, pe 4 iulie.

În luna martie, te provocăm să descoperi opt femei care au schimbat istoria. Urmăreşte zilnic mini serialul nostru!

Urina umană a fost folosită ca îngrășământ pe culturile din Niger. Ce rezultate a avut experimentul?
Arheologii au descoperit un sanctuar roman antic „excepțional” în stare aproape intactă
Biobateriile cu bacterii ar putea genera energie pentru săptămâni întregi
Acupunctura ar putea reduce migrenele? Iată ce spune știința!
Carnea de pui oferă mai multe proteine decât cea bazată pe plante, arată un studiu
Acarienii care se împerechează pe fețele noastre noaptea sunt amenințați cu dispariția
Ce s-a întâmplat în „croaziera morții” care a recuperat cadavrele de pe epava Titanicului?
Deslușirea originii misterioaselor explozii radio, un proces bizar care are loc în întregul Univers
Câtă încredere mai are lumea în planurile lui Vladimir Putin?
Turiștii români nu lasă bacșiș la hotel. Ce uită cel mai des în cameră?
Mai puțină carne în meniul summitului G7 din Germania