Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce se dezleagă şireturile din senin?

De ce se dezleagă şireturile din senin?

Publicat: 29.04.2017
Toţi am păţit asta. În timp ce mergem sau alergăm, ne trezim că unul dintre pantofi are şiretul dezlegat, iar de cele mai multe ori nu ne întrebăm care este motivul. Totuşi, există o explicaţie ştiinţifică pentru această întâmplare.

Un studiu al cercetătorilor de la Universitatea California, Berkely, a vizat mecanica nodurilor şireturilor. Rezultatele publicate în Proceedings of the Royal Society A au arătat că pot exista mai multe aplicaţii ale studiului decât mecanica nodurilor, informează IFL Science.

Cercetătorii au efectuat diverse experimente în care nodurile erau observate cu o cameră video în slow-motion. Pe măsură ce alergi, piciorul loveşte podeaua cu o forţă de şapte ori mai mare ca cea a gravitaţiei. Acest lucru cauzează slăbirea nodului pe măsură ce se contractă şi se relaxează. Inerţia piciorului este, de asemenea, un factor, deoarece capetele şiretului trag de nod. Adăugarea unor greutăţi la capetele şireturilor duce la dezlegarea mai rapidă, conform experimentului realizat de savanţi.

Christopher Daily-Diamond, co-autor al acestui studiu, precizează că „atunci când vorbim despre structurile nodurilor, dacă începi să înţelegi legarea şireturilor, atunci poţi aplica această cunoştere şi la alte lucruri, precum la ADN sau la alte microstructuri, care se dezintegrează sub acţiunea forţelor dinamice”. Acesta mai adaugă şi că „este primul pas în înţelegerea motivului pentru care unele noduri sunt mai bune ca altele, ceea ce nu a făcut nimeni până acum”.

Compania care va produce încălţăminte sport în serie, fabricată cu imprimanta 3D