Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce au câinii nasul rece?

De ce au câinii nasul rece?

Mihaela STOICA 03.15.2020
O echipă mixtă de oameni de ştiinţă din Suedia şi din Ungaria cred că au reuşit să rezolve misterul din jurul nasului rece al câinilor.

Cercetătorii au analizat trei câini care erau capabili să detecteze sursele foarte slabe de căldură cu ajutorul nasurilor lor.

Potrivit studiului publicat în Scientific Reports, acest fenomen nu are legătură cu reglarea temperaturii corpului, aşa cum s-a crezut mult timp, nasurile lor fiind de fapt detectoare ultrasensibile de căldură.

Oamenii de ştiinţă din Suedia şi Ungaria au descoperit că atunci când temperatura ambientală era de 30 de grade Celsius, rhinariumul (vârful umed al nasului) câinilor avea o temperatură de 5 grade Celsius. Dacă temperatura exterioară era de 0 grade Celsius, nasul câinelui avea o temperatură de circa 8 grade Celsius. La o temperatură ambientală de circa 15 grade Celsius, cei doi factori erau egali.

O asemenea diferenţă sugerează că această parte a nasului serveşte ca funcţie senzorială, putând detecta sursele foarte slabe de căldură, precum animalele de mici dimensiuni, de la o distanţă de 1,5 metri.

În cercetarea lor, oamenii de ştiinţă de la Universităţile Lund (Suedia) şi Eotvos Larand (Ungaria) au analizat trei câini care au fost antrenaţi să identifice care dintre două obiecte identice, cu o lăţime de 10 cm, au fost încălzite la o temperatură cu 12 grade Celsius mai mare decât temperatura ambientală.

„Toţi câinii ar putea detecta stimulii unei radiaţii termice slabe în experimente dublu-orb”, au afirmat cercetătorii, potrivit Sky News.

Totdată, aceştia au folosit imagistica RMN funcţională pe 13 câini treji, comparând răspunsurile la stimuli de căldură la temperaturi similare precum în experimentul comportamental. „Stimulii calzi au determinat un răspuns neuronal crescut”, au afirmat cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă au precizat că toţi stimulii de căldură radiantă folosiţi în axeprimente au fost prea slabi pentru a fi simţiţi de către mâinile oamenilor, chiar şi de la distanţe scurte. „A trebuit să atingem suprafeţele pentru a simţi căldura”, au precizat ei.

Vă recomandăm şi:

O infecție comună, în timpul anilor de adolescență, ar putea declanșa scleroza multiplă
Descoperire impresionantă sub podeaua Bisericii fortificate din Miercurea Sibiului
Un altar roman, vechi de 2.000 de ani, descoperit lângă Ezine, în Turcia
Ce a dus la apariția elefanţilor fără colţi? Efectele sunt vizibile și acum
Cele mai promițătoare 10 mijloace terapeutice împotriva COVID-19, potrivit Comisiei Europene
Când vor fi disponibile vaccinurile pentru copiii între 5 și 11 ani
COVID-19 ar putea fi o infecție sezonieră precum gripa – studiu de amploare
Un medicament pentru cancer, obținut din „fungi de omidă” din Himalaya, a obținut rezultate promițătoare în studiile clinice
Eșec rușinos pentru SUA. Pentagonul a recunoscut că un test recent cu rachetă hipersonică a dat greș
Rezultatele primului studiu genetic din România. Câți urși se află în Munții Făgăraș?
Un medic român avertizează despre utilizarea antibioticelor în cazurile COVID