Home » Natura » O specie străveche de mamifere a supravieţuit extincţiei dinozaurilor. Cum arăta – FOTO

Mihaela STOICA 10.06.2015
Oamenii de ştiinţă au descoperit o specie străveche de mamifere care au supravieţuit evenimentelor ce au dus la dispariţia în masă a dinozaurilor, informează bbc.com.

Rămăşiţele acelui mamifer de talie mare, ce era asemănător unor rozătoare, au oferit cercetătorilor mai multe indicii despre felul în care mamiferele „au cucerit” planeta, după dispariţia dinozaurilor de pe Terra.

Kimbetopsalis simmonsae, aşa cum a fost denumită noua specie, era o vieţuitoare erbivoră, care semăna cu un castor.

Studiul a fost publicat în Zoological Journal of the Linnean Society.

Stephen Brusatte, profesor la Universitatea Edinburgh, coordonatorul studiului, a relatat modul în care Carissa Raymond, o studentă din echipa sa, a descoperit aceste fosile, în timp ce prospecta un sit paleontologic în statul american New Mexico.

„Ne-am dat seama destul de repede că acela era un tip complet nou de animal, pe care nimeni nu-l mai văzuse vreodată”, a declarat profesorul Brusatte pentru BBC News.

Cercetătorii au remarcat în special dinţii animalului, care erau specializaţi pentru mestecarea tulpinilor de plante, cu linii complicate de ridicături pe partea din spate, iar incisivii bine plasaţi în partea din faţă, pentru a roade diverse materiale vegetale.

Specialiştii au denumit noua specie după Kimbeto Wash, zona din New Mexico în care au fost găsite fosilele.

„Cealaltă parte a numelui – psalis – înseamnă «foarfeci de tăiat» şi se referă la acei dinţi în formă de sabie”, a spus profesorul Brusatte.

Acest grup de mamifere, în prezent dispărute, colectiv cunoscute sub numele de „multituberculata”, au apărut odată cu dinozaurii, în Jurasic, şi au prosperat timp de peste 100 milioane de ani, până când se pare că au fost exterminate de rozătoare.

„În Jurasic, aceste animale erau toate destul de mici. Apoi a căzut acel asteroid, care a dus la dispariţia tuturor dinozaurilor şi, dintr-o dată – în termeni geologici – animalele din acest grup au început să se înmulţească şi să devină tot mai mari. Aşa a început dominaţia mamiferelor, iar finalul acestui proces suntem noi, oamenii, prezenţi pe această planetă”, a spus profesorul Brusatte.

Oamenii de ştiinţă spun că noua descoperire, alături de alte descoperiri despre mamiferele din acea „lume nouă şi curajoasă”, contribuie la realizarea unui portret destul de exact al felului în care mamiferele au reuşit să supravieţuiască acelui eveniment catastrofal.

„Foarte multe mamifere au murit, dar acest grup este unul care a reuşit să scape şi s-a descurcat foarte bine. Literalmente, lumea chiar s-a schimbat într-o singură zi. Acel asteroid a căzut pe Terra şi dintr-o dată dinozaurii au dispărut. Se pare că mamiferele îşi aşteptau rândul şi, imediat după ce dinozaurii au dispărut, ele au început să prospere”, a explicat coordonatorul studiului.