Home » Natura » Câinele va avea mai puţină încredere în tine când eşti supărat – FOTO+VIDEO

Câinele va avea mai puţină încredere în tine când eşti supărat – FOTO+VIDEO

Autor: Marina Manastîrlî 05.28.2016
Atunci când oamenii au o atitudine negativă, tovarăşii lor canini s-ar putea să nu se conformeze atât de rapid comenzilor.

Într-un studiu recent, cercetătorii au efectuat o serie de experimente pentru a vedea efectele emoţiilor umane asupra răspunsului unui caine la comenzi. Câinii au ezitat înainte să se conformeze comezilor unei persoane cu dispoziţie proastă.

Cercetătorii explică că prin domesticire şi evoluţie, câinii şi-au dezvoltat metode de a înţelege comunicarea umană, ei pot înţelege inclusiv gesturi sau direcţia privirii.

„Noi ştim că câinii sunt sensibili la replicile noastre emoţionale, dar ne dorim să ştim dacă ei folosesc aceste repere emoţionale?”, a declarat Ross Flom, profesor de psihologie la Universitatea Brigham Young (BYU).

Flom şi o echipă de cercetatori de la BYU au efectuat o serie de experimente care analizează influenţa „informaţiilor afective” asupra comportamentului câinilor. Informaţiile afective se adresează expresiilor faciale şi vocale folosite pentru a transmite o anumită emoţie sau „afecţiune”.

În cadrul studiului, câinii au fost asociaţi, la întâmplare, cu o persoană tăcută numită convenţional experimentator care transmitea fie o emoţie pozitivă fie negativă. Experimentatorul pozitiv spunea cu o tonalitate ridicată: ”Oh, wow, e minunat” cu o expresie zâmbitoare. În timp ce experimentatorul negativ spunea mai rar şi apăsat: „Oh, wow, e groaznic” cu o expresie facială încruntată.

Cercetatorii au cronometrat experimentul în care câinii trebuiau să înceapă explorarea a două boluri acoperite: unul conţine o remunerare, iar altul doar un miros, fără nicio remunerare în el.

Mai întâi, timp de câteva momente, fiecare experimentator făcea gestul, apoi urma contactul vizual cu câinele înainte de a-i indica un anumit castron. Gestul de indicaţie a castronului dura timp de 5 secunde. Timpul era cronometrat atuci când câinele era chemat pe nume şi eliberat din cala unui alt participant. Animalului îi lua circa 20 de secunde pentru a se apropia de boluri. În cazul în care câinii alegeau vasul corect, li se permitea să mănânce conţinutul.

Cercetătorii au descoperit că aceşti câini au găsit mâncarea bazându-se pe privire şi o direcţionare tăcută, iar un succes similar a fost observat la câinii care s-au asociat cu o persoană cu expresie facială şi vocală pozitivă.

În cazul câinilor asociaţi cu un experimentator negativ, deciziile lor nu au fost la fel de fiabile. Câinilor le lua mai mult timp până începeau explorarea bolurilor.

Cercetătorii spun că aceste constatări sugerează faptul că animalele canine se bazează mai mult pe indici fizici, deşi expresia emoţională ar putea avea un efect asupra următorului punct din comportamentul câinilor.

„Există o legătură unică şi specială între oameni şi câini”, a explicat Flom. Cercetătorii spun că aceste rezultate se cumulează cu studiile anterioare, demonstrând că „câinii sunt sensibili la diverse tipuri de comportamente de comunicare socială umană”.

Vă recoamndăm şi aceste articole: