Home » Natura » Un dinozaur gigantic descoperit recent scoate la iveală o legătură între continentele Africa şi Europa. ”Acesta este Sfântul Graal”

Autor: Alexandru Voiculescu 02.03.2018
O nouă descoperire spectaculoasă din Egipt a uimit paleontologii de la Masoura University Vertebrare Palaeontology (MUVP) care acum pot umple un gol important în cunoaşterea istoriei evoluţiei dinozaurilor.

Specia a fost numită Mansourasaurus shahinae şi este „o specie cheie de dinozaur şi o descoperire critică pentru paleontologia africană şi egipteană”, a precizat Eric Gorscak, un savant de la The Field Museum. „Africa rămâne un mare semn de întrebare în termeni de animale de uscat de la sfârşitul Erei Dinozaurilor. Mansourasaurus ne ajută să abordăm problema  cu privire la depozitele fosilifere şi paleobiologia zonei – ce animale trăiau aici şi cu ce alte specii erau înrudite acestea?”

M. shahinae trăia acum 80 de milioane de ani, iar indivizii aveau lungimi de 8-10 metri şi cântăreau cât un elefant adult (circa 6 tone), scrie Science Alert.

Dinozaurul era ierbivor cu gât lung, conformaţie tipică pentru acest tip de specii din Cretacicul târziu. Aparţine grupului de sauropode cunoscuţi ca Titanozauri, care include animale de dimensiuni extrem de mari.

Când am văzut pentru prima dată imaginile cu fosila, mi-a căzut falca”, a precizat Matt Lamanna de la Carnegie Museum of Natural History. „Acesta este Sfântul Graal – un dinozaur conservat perfect din Africa de la sfârşitul Erei Dinozaurilor – pe care l-am căutat de multă vreme”.

Descoperirea este importantă şi pentru istoria generală a vieţii pe Terra. În timpul Cretacicului târziu, planeta arăta foarte diferit. Până în Cretacic, continentele erau unite într-un singur supercontinent Pangeea, iar perioada este marcată de schimbarea geologică dramatică care a implicat dezintegrarea uscatului în continentele cunoscute astăzi.

Fosilele de vertebrate, nevertebrate şi plante sunt piese de puzzle care alcătuiesc o imagine a felului în care continentele de astăzi erau unite între ele. În acest context, M. shahinae îşi arată cea mai mare importanţă.

Hesham Sallam, conducătorul studiului de la Departamentul de Geologie al Universităţii Mansoura, împreună cu echipa sa, au analizat oasele şi au ajuns la concluzia că dinozaurul era mai apropiat de sauropodele din Europa şi Asia decât cele din America de Sud sau chiar cele din Africa de Sud. Rezultatul sugerează că cel puţin unii dinozauri se puteau deplasa între Europa şi Africa în Cretacicul târziu, deci cele două continente erau încă unite.

Cercetătorii au descris şi au numit cel mai mare dinozaur care a fost descoperit până acum. T. rex pare un pui pe lângă acesta