Home » Natura » Cauza surprinzătoare a decimării populaţiilor de peşti dintr-un râu în Africa: se sufocă din cauza fecalelor hipopotamilor

Sufocarea cauzată de fecale este probabil printre cele mai neplăcute moduri de a muri - dar exact acest lucru se întâmplă peştilor din râul african Mara. Nu doar o dată, ci în mod repetat şi se pare că hipopotamii sunt cauza.

Cercetătorii de la Cary Institute of Ecosystem Studies au ajuns la concluzia aceasta după mai mulţi ani de studii, plecând de la observaţia că după o ploaie, mulţi peşti erau eşuaţi la mal, scrie Science Alert.

În urma seriilor de teste, savanţii au aflat că de vină este apa din amonte, locul hipopotamilor. „În total, hipopotamii adăugau în râu circa 8.500 de kilograme de material vegetal parţial digerat în fiecare zi”, a precizat Emma Rosi, cercetătoare în cadrul studiului.

Echipa a monitorizat chimia apei timp de trei ani cu ajutorul unor bărci controlate de la distanţă (hipopotamii sunt periculoşi pentru oameni).

Atunci când defechează, fecalele se scufundă iar masa se descompune. Bacteriile care le devorează consumă oxigenul, lăsând apa la un nivel periculos de mic. De asemenea, activitatea microorganismelor produce chimicale precum amoniac, hidrogen sulfurat, metan şi dioxid de carbon.

Lucrurile sunt normale atunci când apa rămâne în lacurile naturale de acumulare, acolo unde se găsesc hipopotamii, dar atunci când plouă şi mai ales când plouă abundent şi este furtună, apa toxică pentru peşti ajunge în aval.

Fluxul de apă fără o cantitate suficientă de oxigen şi cu alte substanţe nocive poate cauza probleme temporare, dar fecalele aduse vor duce la continuarea proceselor microbiene în mediul locuit de peşti şi la hipoxie (cantitate insuficientă de oxigen într-un anumit mediu).

În timpul celor trei ani cât a durat studiul, publicat recent în Nature Communications, echipa condusă de Christopher Dutton de la Universitatea Yale a documentat 55 de fluxuri de acest fel, în care debitul s-a dublat. Dintre acestea, s-a observat o descreştere a nivelului de oxigen în 49 de situaţii, iar în 13, nivelul a fost atât de scăzut încât a dus la moartea peştilor.

Procesul este unul în totalitate natural şi „se pare că era mai comun în râurile africane sub-sahariene înainte de dispariţia hipopotamilor din zonele ocupate în trecut”, a precizat Dutton.

Hipopotamul – un ucigas de categorie grea