Home » Natură » Un nou studiu arată că vikingii se bucurau de o vreme mai caldă în Groenlanda faţă de cea de azi

Publicat: 11.02.2019
Scandinavii care s-au stabilit în Groenlanda acum o mie de ani se bucurau de temperaturi de 10 grade vara, conform unui nou studiu.

După reconstituirea climatului din ultimii 3.000 de ani, o echipă de cercetători de la Northwestern University a găsit că scandinavii care au trăit pe insulă în perioada 985 – 1450 e.n. s-au bucurat de temperaturi mai ridicate, comparativ cu secolele de dinainte şi de după, scrie Phys.

„Experţii au speculat înainte că nordicii s-au stabilit în Groenlanda în timpul unei perioade calde, dar nu existau reconstituiri detaliate pentru a confirma ipoteza, iar cercetări recente au arătat opusul”, a precizat Yarrow Axford, unul dintre autorii studiului. „Astfel, acesta a fost un mister climatic”, a adăugat cercetătorul.

Acum, această enigmă a fost rezolvată într-un studiu publicat pe 6 februarie în jurnalul Geology.

Pentru a reconstitui climatul, savanţii au studiat sedimentul prelevat din lacurile din apropierea aşezărilor vikinge de lângă Narsaq din sudul Groenlandei. Întrucât aceste sedimente se acumulează an de an, stratele rezultate pot indica schimbări climatice.

În cadrul studiului, s-au analizat izotopii de oxigen ai insectelor dintr-o anumită specie prinse în sediment. „Izotopii de oxigen înregistrează izotopii din apa lacului din trecut în care au crescut insectele, iar acea apă provine de la precipitaţia care cade peste lac. Izotopii de oxigen din precipitaţii sunt parţial controlaţi de temperatură, astfel că am examinat schimbarea în izotopi de-a lungul timpului pentru a vedea modul în care temperatura s-a schimbat”, a precizat Everett Lasher, autorul principal al acestei cercetări.

Pentru că studiile recente au ajuns la concluzia că unii gheţari avansau în Groenlanda şi în zona arctică a Canadei în perioada în care vikingii au trăit în sudul Groenlandei, cercetătorii se aşteptau ca datele lor să indice un climat mai rece; dar au găsit o perioadă scurtă de încălzire a climei, întreruptă de o tendinţă consistentă de răcire condiţionată de schimbări în orbita Pământului. În general, temperatura era cu 1,5 grade mai mare decât în secolele reci din jurul acestei perioade.

Groenlanda, cea mai mare insulă din lume, este tărâmul special al Pământului care fascinează omenirea încă de la descoperirea ei. O rezervaţie are o întindere de patru ori mai mare ca România