Home » Natură » Biologii au realizat o descoperire care poate salva albinele de la dispariţie

Biologii au realizat o descoperire care poate salva albinele de la dispariţie

Publicat: 24.02.2019
Cheia pentru rezistenţa albinelor la boli s-ar putea afla într-un grup de gene cunoscut pentru controlarea comportamentului igienic, care ar permite coloniilor să limiteze răspândirea bacteriilor şi căpuşelor, conform unui studiu condus de savanţii de la Universitatea York.

Unele albine lucrătoare detectează şi elimină larvele bolnave şi moarte din coloniile lor. Comportamentul igienic, care are un component genetic însemnat, este cunoscut pentru îmbunătăţirea şanselor de supravieţuire ale coloniei. Cercetătorii s-au axat pe genele „curăţeniei” care influenţează acest comportament pentru a înţelege evoluţia acestei trăsături unice, scrie Phys.

Descoperirea, publicată pe 15 februarie în jurnalul Genome Biology and Evolution, poate duce la o nouă metodă pentru programele de selecţie artificială din întreaga lume care ar îmbunătăţi sănătatea albinelor.

Imunitatea socială este o trăsătură extrem de importantă pe care albinele încearcă să o selecteze pentru a duce la colonii mai sănătoase”, a precizat Amro Zayed, unul dintre autorii studiului. „În loc să se petreacă mult timp pe teren pentru măsurarea comportamentului igienic al coloniilor, putem creşte albine cu aceste mutaţii genetice care prezic comportamentul igienic”, a adăugat savantul.

În cadrul cercetării, biologii au secvenţiat genomurile a trei populaţii de albine, două dintre ele cu un comportament igienic însemnat şi o a treia cu un comportament igienic normal. Brock Harpur, fost student doctorant al lui Zayed, care este acum profesor asistent la Universitatea Purdue, a examinat genomurile albinelor din aceste populaţii şi a căutat zonele diferite dintre albinele igienice şi cele mai puţin igienice. Harpur a indicat că cel puţin 73 de gene controlează această trăsătură genetică.

„Acum că am identificat aceste gene, putem să analizăm comportamentul igienic şi să începem să dezvoltăm instrumente utile pentru apicultori pentru a creşte colonii mai sănătoase”, a explicat Harpur.

Roiurile de albine se dezvoltă mult mai rapid în oraşe decât în zonele agricole