Home » Natura » Premieră în România: Cormoranul moţat a cuibărit pe litoral

Premieră în România: Cormoranul moţat a cuibărit pe litoral

Autor: Mihaela STOICA 03.22.2019
Cormoranul moţat este ultima specie de păsări care a cuibărit, pentru prima dată, pe litoralul românesc, informează Societatea Ornitologică Română (SOR).
Cormoranul moţat (Phalacrocorax aristotelis) este cea de-a treia specie de cormoran care cuibăreşte în ţara noastră, după cormoranul mare şi cormoranul mic, informează site-ul SOR

Prezenţa lui a fost confirmată în  17 martie 2019 de Emil Todorov, biolog bulgar care lucrează pentru Societatea Ornitologică Română.

„Grupul de păsări care a confirmat cuibăritul a fost observat de mine pentru prima oară în luna ianuarie, în cadrul programului international de monitorizare a păsărilor de apă, MidWinter Counts. Erau 13 indivizi, adulţi şi imaturi, în portul Constanţa. Stăteau grupaţi pe balize. M-a intrigat să văd aşa de mulţi la un loc şi am decis să continui să monitorizez acest grup.

Am revenit în luna februarie, pe data de 26 şi am văzut că acum erau zece indivizi, pe aceleaşi balize şi diguri. Ştiam din Bulgaria că primul semn de cuibărire a cormoranilor moţaţi este după mijlocul lunii martie, aşa că pe data de 17 martie am verificat din nou locul unde erau. Deja cormoranii moţaţi cloceau în trei cuiburi”, a povestit Emil Todorov, potrivit sursei citate.

Cormoranul moţat este o specie care apare rar şi în numere mici în România. Cel mai des este întâlnit iarna, când unele exemplare vin din nordul Bulgariei pentru a-şi căuta resurse noi de hrană.

Cormoranul moţat nu se hrăneşte cu peşti din apă dulce

Specialiştii SOR precizează că, spre deosebire de cormoranul mare şi cormoranul mic, cormoranul moţat NU apare pe apele de interior. „Foloseşte doar apele marine pentru a se hrăni, nu afectează în niciun fel pescăriile de apă dulce”, mai spun aceştia.

Deşi reprezentanţii acestei specii preferă, de obicei, să îşi instaleze coloniile pe maluri stâncoase, abrupte, cu terase, unde să nu poată fi deranjaţi, la Constanţa au ales portul, unde au cuibărit pe structurile de oţel, artificiale, platformele marine de exploatare de gaze sau petrol.
Credit foto: Emil Todorov / SOR

Cea mai apropiată colonie de cormorani moţaţi se află în nordul Bulgariei, la Capul Kaliakra, pe stâncile de lângă mare.

De acolo, exemplare de cormoran pleacă în fiecare an şi spre litoralul românesc pentru a se hrăni. Ajung, de obicei la Vama Veche, dar în ultimii ani au fost observaţi şi la Constanţa şi în alte locuri.

Cormoranul moţat nu este o specie ameninţată, în Europa mai existând doar între 153.000 – 157.000 de indivizi maturi. Trendul populaţional este însă, descrescător. În Marea Neagră şi în Marea Mediterană este întâlnită subspecia Phalacrocorax aristotelis desmarestii.

Aceasta este prima semnalare de cuibărit a speciei în actualele graniţe ale României, mai precizează SOR. Pasărea mai este prezentă pe Insula Şerpilor şi în Cadrilater, teritorii care nu mai aparţin de România.

Durerile abdominale ale unei femei s-au dovedit a fi, de fapt, un caz medical rar de „splină plimbătoare”