Home » Natura » Recif de corali, extrem de rar, descoperit în Mediterana

Recif de corali, extrem de rar, descoperit în Mediterana

Autor: Mihaela STOICA 03.19.2019
Recif de corali, extrem de rar, descoperit în Mediterana
Un recif de corali, cu o lungime de cel puţin doi kilometri şi jumătate, a fost descoperit în premieră în largul coastelor Italiei, potrivit unui articol publicat în revista Nature.
Descoperit în apropiere de Monopoli, în Puglia, acest ecosistem subacvatic beneficiază de un nivel scăzut de lumină, fiind un recif de corali mesophotic, relatează The Guardian.

Acest tip de recife se află la adâncimi cuprinse între 30 – 200 de metri, ceea ce face să aibă culori mai pastelate comparativ cu cei din Pacific.

„Faimoasele recife de corali din Maldive sau Australia cresc mai aproape de suprafaţa apei, beneficiind mai mult de razele soarelui, combustibilul real al acestor ecosisteme. (Recifele mesophotic) sunt foarte rare, deoarece ele se străduiesc să supravieţuiască şi să crească în ciuda lipsei de lumină”, a afirmat profesorul Giuseppe Corriero, directorul departamentului de biologie la Universitatea din Bari Aldo Moro. Acesta, care a condus proiectul de cercetare şi a lucrat ca biolog marin în Maldive, a precizat că nu se aştepta ca, 30 de ani mai târziu, să găsesacă un asemenea atol aproape de casa lui.

Reciful de corali  din Puglia, unicul de acest tip detectat până acum în Marea Mediterană, se află la o adâncime de 30 – 50 de metri. Se întinde pe 2,5 km, însă cercetătorii afirmă că ar putea fi mult mai lung, chiar şi de zeci de kilometri de-a lungul litoralului din estul Peninsulei.

Atolii de corali au existat anterior în Mediterana, însă au dispărut, dovadă fiind rămăşiţele care încă mai pot fi vizibile în insula Mljet din Croaţia.

Având o vechime de peste 10.000 de ani, aceste ecosisteme ocupă mai puţin de 0,1% din suprafaţa oceanică a lumii şi adăpostesc cel puţin 25% dintre speciile marine, inclusiv peşti, bureţi şi moluşte. Pe fondul încălzirii mărilor şi a acidifierii oceanelor, multe recife de corali s-au albit sever, majoritatea nemaifiind capabilie să crească suficient de rapid pentru a compensa mărirea nivelurilor mărilor ca urmare a schimbării climatice.