Home » Natura » Noi dovezi ale încrucişării omului modern cu Omul de Denisova poate rescrie istoria speciei engimatice de oameni

Autor: Alexandru Voiculescu 04.06.2019
O echipă internaţională de cercetători a găsit dovezi conform cărora denisovanii s-au încrucişat cu oamenii moderni în Asia de Sud-Est mai recent decât s-a crezut anterior. Grupul a oferit o prezentare a simpozionului din acest an al American Association of Physical Anthropologists, descriind studiul genetic pe care l-au efectuat.

Omul de Denisova era o specie sau subspecie de hominizi despre care se credea că a trăit în Asia şi Asia de Sud-Est. Există însă puţine dovezi fizice ale prezenţei acestora, toate fiind din Peştera Denisova din Munţii Altai din Siberia, dar mai multe dovezi ale existenţei lor se află în genele noastre. La fel ca neanderthalienii, denisovanii s-au încrucişat cu oamenii. Se crede în prezent că oamenii au migrat din Africa, s-au întâlnit şi s-au încrucişat cu neanderthalienii, iar pe măsură ce se deplasau spre est, în Asia, s-au întâlnit şi cu Oamenii de Denisova. În noul studiu, cercetătorii prezintă dovezi care sugerează că aceştia din urmă s-au încrucişat cu oamenii acum 15.000 de ani, în Papua Noua Guinee, scrie Phys.

Savanţii au colectat mostre de ţesut de la 161 de oameni (reprezentând 14 grupuri) din Indonezia şi Papua Noua Guinee şi l-au secvenţiat ADN-ul. Aceştia spun că în mostrele oamenilor din Noua Guinee au găsit ADN al Omului de Denisova de la populaţii care erau diferite faţă de cele care trăiau în peştera din Siberia. Le-au descris ca D1 şi D2 (populaţia din Siberia este descrisă ca D0). Au mai precizat şi că D1 şi D2 erau atât de îndepărtate de D0 încât ar fi trebuit să se fi despărţit cel puţin acum 283.000 de ani în urmă. De asemenea, au găsit că D2 era atât de îndepărtat încât a trebuit să se despartă de grup acum aproximativ 363.000 de ani. Savanţii sugerează că o astfel de divergenţă îndepărtată face ca D1 şi D2 să fie la fel de diferite de D0 cât sunt diferite de neanderthalieni.

De asemenea, mai sugerează că D2 ar trebui reclasificat pentru a oferi grupului propriul nume. Într-un final, au precizat că au găsit dovezi ale încrucişării dintre denisovani şi oamenii moderni acum 30.000 – 15.000 de ani în urmă.

Momentul în care strămoşii omului s-au împerecheat şi au ocupat faimoasa peşteră Denisova