Home » Natura » Descoperire uimitoare: plante care au stat milenii în permafrostul regiunilor arctice pot reveni la viaţă

Autor: Adrian Popovici 07.16.2019
După ce au cercetat mostre de sol şi plante care au stat sub gheaţă timp de milenii, cercetătorii canadieni au descoperit că acestea au potenţialul de a reveni la viaţă dacă au condiţiile necesare.

Adesea, ştirile legate de încălzirea globală subliniază fragilitatea ecosistemelor din întreaga lume în faţa de schimbările climatice, totuşi, de data asta, cercetătorii ne oferă o descoperire interesantă, care ne arată şi capacitatea vieţii de a supravieţui în unele dintre cele mai neprietenoase medii de pe Terra, notează Science Alert.

Oamenii de ştiinţă au prelevat mostre din zona gheţarului Teardrop, situat pe insula Ellesmere din Arhipelagul Arctic Canadian), ale unor plante care s-au aflat timp de milenii sub gheţari. Ce este interesant la aceste resturi de plante este că, în mod uzual, sunt considerate a fi moarte deoarece au o culoare neagră şi au fost ţinute timp de mii de ani în condiţii de îngheţ.

Catherine La Farge, de la Universitatea Alberta din Canada, experta în biologie evoluţionară care a condus misunea de colectare a respectivelor mostre, a decis să le testeze în laborator. Aceste mostre de muşchi, din specia Aulacomnium turgidum, au fost plantate în soluri pline de nutrienţi şi expuse la cantităţi mari de lumină solară. Iar rezultatele au fost uimitoare, sub condiţiile ideale, aceste plante care au fost îngheţate pentru perioade îndelungate au dat semne de viaţă, chiar prosperând.

„Am fost uimiţi”, a declarat dr. Catherine La Farge atunci când a vorbit despre mostrele sale.

Supravieţuirea în gheaţă este un fenomen foarte complex, existând riscul ca cristalele de gheaţă să distrugă membranele celulare ale respectivelor organisme. În general, plantele par să prefere să îşi concentreze energia spre producerea unor seminţe care să treacă peste perioadele de îngheţ şi care să dea naştere unor noi generaţii. Muşchii descoperiţi de dr. La Farge par să fi ales o cale diferită de supravieţuire. Astfel, pentru a evita daunele produse de către îngheţarea apei din celule, Aulacomnium turgidum alege să se dehidrateze, iar în posibilitatea în care este afectat de către îngheţ poate să îşi dividă celulele într-un mod asemănător celulelor stem umane pentru a se repara.

O bază ”fantomă” din Antarctica îşi continuă activitatea fără prezenţa umană