Home » Natura » Peştele-leu, una dintre cele mai invazive specii, s-ar putea extinde în tot Oceanul Atlantic

Autor: Adrian Popovici 09.14.2019
Peştele-leu este o specie nativă indo-pacifică, dar, de-a lungul timpului a fost introdus în Caraibe, coasta estică a SUA şi chiar în Marea Mediterana.

Peştele-leu este una dintre cele mai invazive specii din oceanele planetei, originar din zona indo-pacifică el a reuşit să se adapteze unor multitudini de ecosisteme, cu influenţe nefaste asupra biodiversităţii acestora. Oceanografi şi speciliştii în ecologie au ajuns la concluzia că această specie ar putea să se extindă în toate apele Oceanului Atlantic, notează Live Science.

Pterois volitans, aşa cum sunt cunoscuţi peşti-leu, au reuşit ca, în ultimii 25 de ani, să ocupe zone extinse din Golful Mexic şi coasta de est a Statelor Unite ale Americii. Experţii sunt de părere că această invazie a înceut odată cu folosirea acestor peşti pentru acvarii, Astfel, coloritul acestora a creat o piaţă pentru această specie şi de acolo, cu ajutorul unor persoane neglijente sau care nu îi doreau au ajuns în Atlantic.

Această specie de peşte este eficientă în ocuparea unor noi ecositeme mai multor factori. Dintre aceştia, oamenii de ştiinţă ţin să sublinieze doi: gradul de noutate al acestei specii în ecosistemele care s-au stabilizat de mii de ani şi modul în care aceşti prădători îşi procură hrana. În ceea ce priveşte modul în care această specie se hrănăşte, biologii explică faptul că aceşti peşti ăli înghit hrana cu totul şi că fac asta profitând de un comportament numit „naivitatea prăzii”.

Pam Schofield, expertă în biologia peştilor şi studiul speciilor de peşte non-native explică faptul că, în prezent, peştii-leu pot fi identificaţi în Caraibe, Golful Mexic, coasta estică a SUA, şi ajung chiar şi în apele Venezuelei.

Diferite centre de studii şi ONG-uri depun eforturi considerabile pentru limitarea extinderii acestei specii în detrimentul speciilor native şi, dat fiinf faptul că peştii-leu nu pot fi capturaţi cu ajutorul tehnicilor obişnuite, crează şi folsoesc metode alternative prin care să îi captureze. Una din soluţiile propuse de către Comisia de Conservare a Vieţii Sălbatice a statului Florida a creat un program prin care speră să îi determine pe pescarii ocazionali, precum şi pe scufundători să captureze cât mai multe exemplare ale acestei specii. O altă metodă care este folsoită pe larg este cea a competiţiilor de pescuit în care participanţii care capturează cele mai multe exemplare sunt recompensati.

Din păcate, capturarea individuală a câte unui exemplar de peşte-leu din Oceanul Atlantic nu este suficientă pentru a o elimina cu totul din ecosistemele în care s-a infiltrat, dar, ar putea să fie o posibilă soluţie pentru ţinerea sub control a efectivelor. Într-un final, explică oamenii de ştiinţă, populaţia peştilor-leu va atinge un punct de echilibru, în funcţie de resursele pe care un habitat le pune la dispoziţie.

Pestii “vampiri” sug si sangele balenelor