Home » Natura » Puternicele tardigrade au o slăbiciune: expunerea prelungită la temperaturile crescute

Autor: Adrian Popovici 01.24.2020
O temperatură crescută menţinută pentru o perioadă lungă de timp scade şansele de supravieţuire a tardigradelor.

Tradigradele sau urşii de apă, cum sunt cunoscuţi de către publicul larg, sunt nişte animale microscopice uimitoare, reuşind să supravieţuiască în cele mai neobişnuite şi dure condiţii pe care şi le-au putut imagina oamenii de ştiinţă: temperaturi extrem de scăzute, zero oxigen, radiaţii cosmice, fierbere şi chiar şi pe Lună. Aceste animăluţe ar putea părea indestructibile, dar chiar şi această specie de Superman îşi are kriptonita sa. Mai exact, oamenii de ştiinţă sunt de părere că expunerea îndelungată la temperaturi ridicate duce la o scădere a şanselor de supravieţuire, în ciuda mecanismelelor biologice de adaptare, notează Science Alert.

Oamenii de ştiinţă explică faptul că, până în prezent, există aproximativ 1.300 de specii de tardigrade descoperite la nivel global, acestea măsurând în medie între 0,3-0,5 milimetri în lungime. În general, aceste animale pot fi identificate în medii acvatice, marine sau de apă dulce, în sedimente sau vulcani noroioşi, putând fi identificate la orice latitudine: de la Ecuator la cei doi Poli.

Pentru a rămâne active, tardigradele trebuie să fie înconjurate de către o peliculă de apă, iar atunci când intră în starea de hibernare, corpurile acestora se deshidratează. Acest proces de deshidratare se dovedeşte a fi unul foarte eficient, fiind supravieţuitori a cinci extincţii în masă care au avut loc în trecut. Cercetătorii au teoretizat într-un studiu din 2017 că singura modalitate de a elimina aceste animale este de a fierbe oceanele lumii.

Un studiu recent a ajuns la concluzia că datorită creşterii temperaturilor medii a apelor oceanice, urşii de apă s-ar afla în pericol, două specii aflându-se în pragul extincţiei: Acutuncus antarcticus şi Ramazzottius varieornatus. Cercetătorii au efectuat o serie de experimente şi observaţii şi au ajuns la concluzia că, în funcţie de gradul de deshidratare, o temperatură ridicată constantă poate să ducă la moarte în mai puţin de 24 de ore.

Studiul care explică problemele cu care se confruntă tardigradele a fost publicat în Scientific Reports.

Cercetătorii au explicat mecanismul care face tardigradele să supravieţuiască razelor X