Home » Natură » Porcuşorul de mucegai, nevertebrata microscopică care rivalizează cu tardigradele

Publicat: 27.12.2019
Noua specie de nevertebrate microscopică a fost descoperită în mostre de chihlimbar care provin din Republica Dominicană.

Paleobiologul George Poinar Jr. de la Universitatea Oregon, din Statele Unite ale Americii, a descoperit fosilele unei noi specii de animal microscopic care poate rivaliza cu tardigradele (urşii de apă) în mostre de chihlimbar provenite din Republica Dominicană, notează Live Science.

Noua specie, botezată Sialomorpha dominicana, al cărei nume înseamnă „cu forma unui porcuşor gras”, măsoară 76 de microni, are patru perechi de picioare şi un schelet care se dezintegrează pe măsură ce creşte. Analizele preliminare au arătat că acest animaluţ avea o dietă bazată în general pe fungi.

„Porcii mucegaiului nu pot fi plasaţi în niciun grup de nevertebrate existente în prezent – au caracteristici comune atât cu tardigradele, uneori denumiţi urşi de apă şi acarieni, dar în mod clar nu aparţin niciunui grup”, a explicat dr Poinar.

Dr. Poinar şi soţia sa, Roberta Hess, expertă în microscopie electronică, au descoperit faptul că fosilele de Sialomorpha sunt conservate perfect în chihlimbar, răşina fosilizată a coniferelor. Acest mediu oferindu-le oamenilor de ştiinţă posibilitatea de a studia o serie de specimene intacte.

Această descoperirea a fost realizată în parteneriat cu dr. Diane Nelson, de la Universitatea East Tennesse, şi a dus la descoperirea a câteva sute de fosile de porcuşori de mucegai. Oamenii de ştiinţă au stabilit că fosilele aveau o vechime de aproxiamtiv 30 de milioane de ani, din perioada de intermediară a Terţiarului. Coroborată cu studii anterioare efectuate asupra faunei şi florei din zona respectivă, o astfel de vechime sugerează că porcuşorii de mucegai împărţeau habitatul cu pseudoscorpioni, nematode, protozoare şi ciuperci.

Numărul mare de fosile le-a permis oamenilor de ştiinţă să înţeleagă o multitudine de detalii legate de modul în care avea loc reproducerea acestor animale şi stagiile de evoluţie. În ceea ce priveşte hrana consumată de către aceşti porcuşori, analizele au arătat că aceştia consumau, în mare parte, diferite specii de fungi şi chiar alte animale microscopice.

Dr. Poinar a subliniat faptul că, într-o oarecare măsură, porcuşorii de apă seamănă cu tardigravele, urşii de apă, totuşi, primii reprezintă o nouă specie de nevretebrate microscopice.