Home » Natura » Moliile joacă un rol important în polenizarea plantelor

Moliile joacă un rol important în polenizarea plantelor

Adrian Popovici 05.15.2020
Moliile joacă un rol important în polenizarea plantelor
Reţelele moliilor pentru transportarea polenului sunt mai complexe faţă de cele ale polenizatorilor din timpul zilei.

Polenizarea este unul dintre cele mai importante fenomene care stă la baza vieţii pe Pământ, o mai bună înţelegere a acestuia, dar şi a speciilor de insecte care asigură transportul polenului între plante se poate dovedi esenţială. Un studiu al cercetătorilor de la University College London (UCL), Regatul Unit, arată că moliile joacă un rol vital în acest proces, notează Phys.

Studiul demonstrează că reţelele şi rutele pe care moliile le folosesc pentru a transporta polenul se dovedesc a fi mult mai complexe faţă şi mai extinse faţă de rutele folosire de către speciile polenizatoare din timpul zilei. „Moliile nocturne au un rol ecologic important, dar neglijat. Ele completează activitatea polenizatorilor din timpul zilei, contribuind la menţinerea diversităţii şi abundenţei populaţiei de plante. De asemenea, asigură o rezervă de biodiversitate naturală şi, fără ele, multe alte specii de plante şi animale, precum păsările şi liliecii care se bazează pe ele pentru hrană, ar fi în pericol”, explică dr. Richard Walton, membru al catedrei de Geografie din cadrul UCL.

„Studiile anterioare privind transportul polenului printre molii care s-au aşezat s-au concentrat pe proboscisul lor (n.r. excrescenţă care apare pe capul unui animal). Cu toate acestea, atunci când moliile se aşază sau stau pe floare în timp ce se hrănesc, corpurile lor adesea deosebit de păroase ating organele reproducătoare ale florii. Acest accident fericit ajută la transportul uşor al polenului în timpul vizitelor ulterioare”, mai explică dr. Walton.

Oamenii de ştiinţă explică faptul că în ultimele decenii, situaţia polenizării a fost studiată prin raportarea, aproape exclusivă, la populaţiile de albine şi la scăderea numărului acestora. „Dimpotrivă, cercetările de polenizare au neglijat moliile nocturne, care au mult mai multe specii decât albinele. Studiul nostru evidenţiază o nevoie urgentă de includere a moliilor în viitoarele strategii de gestionare şi conservare a agriculturii pentru a ameliora declinul tulpinilor şi pentru mai multe cercetări pentru înţelegerea rolul lor unic şi vital ca polenizatoare”.

Studiul a fost realizat între lunile martie şi octombrie ale anilor 2016 şi 2017 pe câmpurile agricole din Norfolk, estul Regatului Unit, iar oamenii de ştiinţă efectuau măsurători lunare pentru a vedea care plante sunt vizate de către molii. De asemenea, aceste observaţii au arătat că albinele şi bondarii, consideraţi cei mai importanţi polenizatori tind să se concentreze cu precădere pe plantele care produc cele mai mari cantităţi de polen şi nectar.

„Moliile pot părea a fi polenizatori mai puţin eficienţi prin comparaţie cu alte specii, dar diversitatea mare şi abundenţa lor le poate face critice pentru polenizare în moduri pe care încă trebuie să le înţelegem. Cercetările noastre aruncă lumină asupra unei lumi puţin cunoscute de interacţiuni nocturne plantă-insecte care ar putea fi vitale pentru aspectul şi mirosul  culturilor noastre”, concluzionează dr. Walton.

Studiul a fost publicat în Biology Letters.