Home » Natura » Cea mai veche fosilă cunoscută a unui animal de uscat a fost descoperită de cercetători

Autor: Ioana Matei 06.06.2020
Sursa foto: British Geological Survey / University of Texas at Austin

O creatură fosilizată asemănătoare unei milipede a fost descoperită în Scoția și ar putea reprezenta cea mai veche fosilă cunoscută a unui animal de uscat. Un pionier umil al vieții terestre de acum 425 de milioane de ani, creatura ar fi deschis calea pentru mulțimile care aveau să populeze zonele aride ale Pământului.

Cercetătorii spun că fosila creaturii din perioada Silurian trăia într-un mediu din apropierea unui lac. Cel mai probabil se hrănea cu plante aflate în descompunere.

Creatura este numită Kampecaris obanensis și a fost descoperită pe insula Kerrera din Hebridele interioare ale Scoției. În aceeași regiune antică a lacului au fost descoperit și cele mai vechi fosile ale unei plante cu tulpină.

Fosila creaturii Kampecaris obanensis a fost descoperită pe insula Kerrera din Scoția. Sursa foto: Unsplash

În timp ce Kampecaris este cea mai veche fosilă cunoscută a unui animal de uscat, viermii de pământ ar fi apărut înaintea acestei creaturi, în urmă cu aproximativ 450 milioane de ani, potrivit autorului principal al cercetării, paleontologul Michael Brookfield.

Kampecaris avea o dimensiune de aproape 2,5 centimetri lungime și un corp segmentat, asemănător milipedelor moderne. Totuși, Kampecaris era un membru al unui grup dispărut și nu este un strămoș al milipedelor din zilele noastre.

Cea mai veche fosilă cunoscută a unui animal de uscat

Era un artropod, un grup variat care include insecte, păianjeni, milipede, chilopode, dar și crustacee precum creveți sau crabi, transmite CBC.

Viața a evoluat pentru prima oară în oceanele lumii, cu o explozie de diversitate începând în urmă cu aproape 540 de milioane de ani în urmă. A fost nevoie de ceva timp pentru ca viața să ajungă și pe uscat, însă a început cu plante similare mușchilor în urmă cu aproximativ 450 de milioane de ani.

Primele vertebrate de uscat au apărut în urmă cu 375 de milioane de ani. Erau amfibieni care au evoluat din pești cu înotătoare musculoase care trăiau în ape de mici adâncimi. Totodată, sunt strămoșii reptilelor, păsărilor și mamiferelor din zilele noastre, inclusiv și a speciei noastre, care a apărut în urmă cu „doar” 300.000 de ani.

O fosilă de 11 milioane de ani oferă indicii despre modul în care strămoşii noştri au adoptat mersul biped