Home » Natură » Oamenii de știință au stabilit unde se află cel mai curat aer de pe planetă

Oamenii de știință au stabilit unde se află cel mai curat aer de pe planetă

Cel mai curat aer de pe Terra se găsește în Oceanul Antarctic / Credit foto: Pixabay
Publicat: 05.06.2020

O echipă de oameni de știință a anunțat că a descoperit locul de pe Terra unde se află cel mai curat aer de pe planetă, nealterat de particulele cauzate de activitatea umană.

Cercetători de la Universitatea de Stat din Colorado au analizat în premieră compoziţia de bio-aerosoli a Oceanului Antarctic, stabilind că atmosfera din respectiva regiune a rămas neafectată de activitatea umană.

Vremea și clima sunt în strânsă legătură, conectând fiecare parte a lumii cu alte regiuni. Pe măsură ce clima s-a schimbat rapid pe fondul activității umane, cercetătorii au încercat să găsească acel colț al Pământului neafectat de oameni.

Profesoara Sonia Kreidenweis și echipa sa bănuiau că aerul de deasupra Oceanulului Antarctic ar putea fi cel mai puțin afectat de activitatea oamenilor și de praful generat de continentele lumii.

Împreună cu echipa sa a descoperit că stratul de aer care alimentează norii inferiori de peste Oceanulul Antarctic nu conținea particule de aerosoli produse de activitatea umană, inclusiv în urma arderii combustibililor fosili, plantării anumitor culturi, producerii îngrășămintelor și eliminării apelor uzate, sau transportate din alte țări ale lumii.

Cum s-a stabilit unde se află cel mai curat aer de pe planetă

Poluarea aerului este cauzată de aerosoli, care sunt particule solide, lichide și gaze suspendate în aer.

Cercetarea a fost făcută prin analizarea bacteriilor din aer, un instrument de diagnostic prin care se poate deduce ce proprietăți avea atmosfera inferioară.

Thomas Hill, cercetător și coautor al studiului, a explicat, potrivit CNN, că „aerosolii care controlează proprietățile norilor Oceanului Antarctic sunt puternic legați de procesele biologice ale oceanului și că Antarctica pare să fie izolată de dispersia spre sud a microorganismelor și a depunerii nutrienților din continentele sudice”.

Acest lucru sugerează că „Oceanul Antarctic este unul dintre foarte puținele locuri de pe Pământ care a fost afectat la minim de activitățile antropogene”, a adăugat el.

antarctica
Pinguini din Antarctica / Credit foto: Pixabay

Din compoziția bacteriană a microbilor, cercetătorii au concluzionat că aerosolii proveniți din masele terestre îndepărtate și activitățile umane, precum poluarea sau emisiile în sol cauzate de schimbarea utilizării terenurilor, nu circulau spre sud și în atmosferă.

Oamenii de știință afirmă că rezultatele studiului lor indică o diferență mare față de toate celelalte studii despre oceane, atât în emisfera nordică, cât și la subtropice, care au descoperit că majoritatea microbilor provineau din continentele în bătaia vântului.

În studiul publicat în revista „Proceedings of the National Academy of Sciences”, oamenii de știință au descris zona ca fiind „cu adevărat curată”.

Poluarea crește riscul apariției unor boli și provoacă multe decese

Datele OMS arată că șapte milioane de oameni mor în fiecare an din cauza poluării, ceea ce o transformă într-o problemă majoră de sănătate publică.

Studiile au arătat că poluarea creşte masiv riscul de boli cardiace, accidente cerebrale şi cancer pulmonar.

Peste 80% dintre persoanele care trăiesc în zonele urbane sunt expuse la niveluri poluare a aerului care depășesc limitele OMS.

Totodată, așa cum au arătat cercetări anterioare, poluarea aerului poate trece granițele geografice și poate afecta oamenii aflați la o distanță chiar și de o mie de kilometri.

Locuri din Peninsula Antarctică au devenit verzi, însă cercetătorii spun că nu e vorba de iarbă