Home » Natura » O rețea de râuri subacvatice înconjoară coasta australiană

O rețea de râuri subacvatice înconjoară coasta australiană

Autor: Adrian Popovici 06.20.2020
O rețea de râuri subacvatice înconjoară coasta australiană
Credit foto: Pixabay

Această rețea de râuri se întinde de-a lungul platoului continental australian.

Oamenii de știință australieni au descoperit că continentul lor este înconjurat de o rețea de râuri subacvatice care măsoară peste 10.000 de kilometri. Acest fenomen numit de către cercetători  Dense Shelf Water Cascades (DSWC) este considerat cea mai importantă descoperire în domeniul oceanografiei din ultimele decenii, notează Science Alert.

„Aceasta este cea mai semnificativă descoperire pentru oceanografia costieră din ultimele decenii, nu numai în Australia, ci la nivel global”, explică Chari Pattiaratchi, cercetător al Universității de Vest din Australia.

Un fenomen nou

DSWC este rezultatul schimbărilor de densitatele ale maselor de apă din apropierea coastelor australiene și este alimentat de către scăderea cantității de apă dulce adusă de râurile de pe continent care se evaporează sub acțiunea temperaturilor crescute.

Atunci când temperaturile scad, apa cu o salinitate crescută se scufundă și mai mult, aproape de fundul mării și dă naștere unor râuri subacvatice. Fenomenul a mai fost studiat în trecut, dar până acum nimeni nu a luat în calcul și nici nu a adunat dovezi care să dovedească amploarea continentală a acestuia.

Pentru a obține aceste date, oamenii de știință au realizat o multitudine de observații subacvatice de-a lungul a zece ani

„Acest studiu a fost rezultatul unui set de date uriaș colectat cu ajutorul planorilor oceanici IMOS pe parcursul a peste zece ani … echivalent cu petrecerea a peste 2.500 de zile pe mare […] Acest lucru ne-a permis să examinăm date din diferite zone ale Australiei și, de asemenea, să examinăm variabilitatea sezonieră”, a declarat dr. Tanziha Mahjabin, expert în oceanografie fizică.

„Transportul pe platoul continental, în care DSWC  contribuabil semnificat, are un rol major în funcționarea ecosistemelor și în procesele biogeochimice, drept canal de transport a apei de pe malul mării și a materialelor dizolvate și suspendate de pe platourile continentale”, notează cercetătorii în studiul lor.

Studiul a fost publicat în Scientific Reports.