Home » Natură » Două calote glaciare au dispărut complet din Arctica, mai devreme cu doi ani decât se așteptau oamenii de știință

Sursa foto: National Snow and Ice Data Centre (NSIDC)
Publicat: 10.08.2020

Imaginile NASA Arată că două calote glaciare cândva uriașe au dispărut complet de pe Insula Ellesmere, din Arhipelagul Arctic Canadian.

Vezi imagini de la NASA cu cele două calote glaciare.

Nu este deloc un mister cum au dispărut calotele, cunoscute drept calotele glaciare St. Patrick Bay. Precum multe alte calote glaciare din Arctica, care se încălzește de două ori mai repede decât restul planetei, calotele glaciare St. Patrick Bay au dispărut din cauza crizei climatice. Totuși, oamenii de știință care au studiat astfel de formațiuni de gheață de zeci de ani au fost șocați de cât de rapid au dispărut calotele glaciare.

Ce efecte va avea pierderea acestor calote glaciare

„Atunci când am vizitat pentru prima oară calotele glaciare, păreau un element permanent al peisajului. Să le văd cum dispar în mai puțin de 40 de ani este pur și simplu șocant”, a explicat Mark Serreze, director la National Snow and Ice Data Center (NSIDC) din Colorado.

Calotele glaciare sunt un tip de ghețar care acoperă mai puțin de 50.000 de km2 de pământ pe Terra, potrivit NSIDC. Aceste formațiuni înghețate apare de obicei la altitudini mari în regiunile polare și acoperă totul din calea lor cu gheață. Pierderea acestor calote glaciare nu contribuie doar la creșterea nivelului mărilor și oceanelor, ci și la scăderea suprafețelor albe de pe Pământ care reflectă lumina Soarelui.

Dispariția calotelor glaciare i-a luat prin surprindere pe oamenii de știință

Oamenii de știință nu sunt siguri care a fost extinderea maximă atinsă de aceste două calote glaciare. Însă o echipă care a analizat calotele în 1959 a descoperit că acopereau în jur de 7,5 km2 și respectiv 3 km2. Prin comparație, calota cea mică era de mărimea celebrului Central Park din New York City, scrie Live Science.

Atunci când cercetătorii au studiat calotele din nou în 2017, formațiunile ajunseseră la doar 5% din mărimea lor anterioară. Autorul principal al studiului din 2017 a prezis că aceste două calote vor dispărea complet în următorii cinci ani. Însă, din păcate, evenimentul i-a luat prin surprindere pe oamenii de știință și s-a produs cu doi ani mai devreme.

Un meteorit ar fi scos Pământul din era glaciară şi a format cel mai vechi crater de impact de pe Terra