Home » Natură » Cel mai activ vulcan al Islandei pare că se pregătește de o nouă erupție

Cel mai activ vulcan al Islandei pare că se pregătește de o nouă erupție

Vulcanul Grímsvötn în august 2011. Cenușa acoperă gheața și zăpada din jur. Sursa foto: Wikimedia
Publicat: 11.10.2020

Vulcanul acoperit de gheață Grímsvötn din Islanda a produs o erupție neobișnuit de mare și puternică în 2011, eliberând cenușă la 20 de kilometri în atmosferă și cauzând anularea a aproximativ 900 de zboruri comerciale. Prin comparație, erupția mult mai mică din 2010 produsă de Eyjafjallajökull a anulat 100.000 de zboruri.

Pe bună dreptate, orice zvon despre o altă erupție explozivă a unui vulcan din Islanda are produce și mai multe temeri pentru industria aeriană, care momentan încearcă să facă față pandemiei de COVID-19.

Însă, oamenii de știință au observat semne clare că vulcanul Grímsvötn se pregătește să erupă din nou. Așadar, autoritățile au modificat recent nivelul de pericol pentru acest vulcan.

Vulcanul din Islanda care erupe cel mai frecvent

Grímsvötn este un vulcan straniu, pentru că se află aproape în întregime sub gheață și singura parte în permanență vizibilă este o creastă pe partea sa sudică și care formează marginea unui crater uriaș, adică o caldeiră. De asemenea, de-a lungul acestei creste, sub gheață, s-au produs cele mai recente erupții.

De asemenea, Grímsvötn este vulcanul din Islanda care erupe cel mai frecvent, iar în ultimii 800 de ani în jur de 65 de erupții au fost documente cu certitudine. Intervalele de timp dintre erupții variază. Spre exemplu, înainte de erupția din 2011 au existat erupții mai mici în 2004, 1998 și 1983.

Grímsvötn pare să aibă un tipar de erupții mai mari, care nu sunt frecvente

În mod crucial, Grímsvötn pare să aibă un tipar de erupții mai mari și care nu sunt frecvente, acestea având loc la fiecare 150 – 200 de ani (spre exemplu 2011, 1873, 1619), în timp ce erupțiile mai mici și mai frecvente au loc o dată la distanță de un deceniu.

O frecvență ridicată a erupțiilor unui vulcan permite oamenilor de știință să detecteze tiparele care duc la erupții, adică precursorii. Așadar, dacă astfel de tipare sunt repetate de fiecare dată când un vulcan erupe atunci este posibil pentru cercetători să fie mai încrezători privind erupțiile din viitorul apropiat.

Va fi o erupție mică?

Totuși, foarte rar este posibil să poate fi prezisă ziua exactă, potrivit Science Alert.

Oamenii de știință din Islanda monitorizează cu atenție Grímsvötn după erupția din 2011 și au observat diverse semnale care sugerează că vulcanul se pregătește să erupă din nou.

Va fi vorba oare de o erupție mică? Având în vedere că erupția din 2011 a fost una de amploare, următoarea ar trebui să fie mai mică. Totuși, cuvintele „ar trebui” sunt importante. Vulcanii Islandei sunt sisteme naturale complicate și tiparele nu sunt mereu urmate întocmai.

Descoperire majoră pe Venus: zeci de structuri vulcanice active