Home » Știință » Un asteroid și nu activitatea vulcanică a dus la dispariția dinozaurilor

Un asteroid și nu activitatea vulcanică a dus la dispariția dinozaurilor

Credit foto: Profimedia
Publicat: 04.07.2020

Unii cercetători susțin faptul că dispariția în masă a dinozaurilor a fost cauzată de către o serie de erupții vulcanice masive.

În comunitatea științifică, dispariția dinozaurilor, extincția din Cretacic-Paleogen, este pusă pe seama asteroidului Chicxulub, care a lovit Pământul în urmă cu 66 de milioane de ani.

În ciuda consensului larg pe această temă, unii cercetători vin cu o explicație separată și pun dispariția dinozaurilor pe seama erupțiilor vulcanice. O echipă de cercetători de la Colegiul Imperial din Londra, la care au mai lucrat cercetători din întreaga lume, a publicat un studiu în care argumentează că doar impactul cu un asteroid poate crea condițiile care au dus la dispariția dinozaurilor, notează Phys.

Impactul asteroidului Chicxulub

„Am arătat că asteroidul a provocat o iarnă care s-a întins timp de zeci de ani și că efectele acesteia asupra mediului au distrus mediile adecvate pentru dinozauri. În schimb, efectele eruptiilor vulcanice intense nu au fost suficient de puternice pentru a perturba substanțial ecosistemele globale”, explică dr. Alessandro Chiarenza, autor principal al studiului.

Oamenii de știință explică faptul că impactul asteroidului a dus la eliberarea unei cantități uriașe gaze și materiale în atmosferă, blocând trecerea razelor solare și punând planeta într-o iarnă continuă.

Unii cercetători subliniază faptul că în aceeași perioadă încă erau active erupțiile de la Capcanele Deccan, o regiune care se află acum în India, iar acestea ar fi putut arunca în aer cenușă și gaze care ar fi putut opri, de asemenea, razele solare.

Pentru a determina cu exactitate dacă asteroidul sau erupțiile vulcanice au reprezentat cauza principală a dispariției dinozaurilor, oamenii de știință au decis să folosească un model teoretic. Cercetătorii explică faptul că acest model include detalii despre condițiile de mediu necesare diferitelor specii de dinozaur pentru a supraviețui.

„În loc să folosim doar datele geologice pentru a modela efectul asupra climatului pe care asteroidul sau erupțiile le-ar fi putut provoca la nivel mondial, am folosit această abordare, adăugând o dimensiune ecologică studiului pentru a dezvălui cum aceste fluctuații climatice au afectat grav ecosistemele”, explică dr. Alex Farnsworth, co-autor al studiului.

Dioxidul de carbon ar fi împiedicat răcirea atmosferei

Datele obținute explică faptul că erupțiile vulcanice pot duce la saturarea atmosferei cu praf și cenușă care să blocheze razele și să ducă la perioade lungi de iarnă. Totuși, în timpul unei erupții sunt emise cantități mari de dioxid de carbon, un gaz cu efect de seră, care ar fi contracarat perioadele lungi de răcire.

„Oferim noi dovezi care să sugereze că erupțiile vulcanice care se petrec în același timp ar fi putut reduce efectele asupra mediului cauzate de impact, în special în cazul accelerării creșterii temperaturilor. Această încălzire indusă de vulcani a contribuit la stimularea supraviețuirii și a recuperării animalelor și plantelor care au supraviețuit, numeroase grupuri urmând să se extindă în perioada imediat următoare, inclusiv păsările și mamiferele”, concluzionează cercetătorii.

Studiul a fost publicat în PNAS.