Home » Natură » Un cameleon a fost redescoperit după mai bine de un secol de când a fost văzut pentru ultima oară

Sursa foto: SALAMANDRA German Journal of Herpetology
Publicat: 10.11.2020

După mai bine de un secol de când a fost văzută pentru ultima oară, o specie de cameleon colorată spectaculos a fost redescoperită.

Oamenii de știință au anunțat redescoperirea cameleonului Voeltzkow (Furcifer voeltzkowi) la data de 30 octombrie, în jurnalul Salamandra.

Animalul, endemic Madagascarului, a fost văzut ultima dată în 1913, iar până acum nimeni nu a văzut vreodată o femelă din această specie.

Femelele își pot schimba culoarea, iar cel mai frumos tipar uimește prin puncte roșii și linii purpurii, pe un fundal colorat în alb și negru.

„Cameleonul Voeltzkow adaugă culoare și frumusețe acestei planete, ne reamintește că până și atunci când totul pare pierdut, o aventură deosebită ne poate reaprinde speranța chiar și pentru speciile pe care nu le-am mai văzut de foarte mult timp. Avem atât de multe de învățat despre această reptilă extraordinară, inclusiv cum putem să o salvăm de la dispariție”, a explicat Don Church, președintele Global Wildlife Conservation.

„În căutarea speciilor pierdute”

Global Wildlife Conservation a desfășurat expediția, parte din programul „Search for Lost Species” („În căutarea speciilor pierdute”), o încercare de a redescoperi speciile care nu au mai fost observate de oamenii de știință de cel puțin un deceniu. Scopul este ca descoperirile să promoveze conservarea nu doar a speciilor greu de găsit, dar și a habitatelor și ecosistemelor lor.

Cameleonul Voeltzkow este o pradă destul de obscură. Puține sunt cunoscute despre stilul de viață al speciei, însă rudele sale apropiate trăiesc „rapid și mor tinere”. Spre exemplu, cameleonul Labord (Furcifer labordi), o altă specie nativă din Madagascar, eclozează în noiembrie, ajunge la maturitate, depune ouă și moare până în martie.

Trei masculi și 15 femele au fost descoperite în timpul expediției

În ultimele zile ale expediției, Angeluc Razafimanantsoa, ghid turistic în nordul Madagascar, a observat un astfel de cameleon. În cele din urmă, cercetătorii au descoperit trei masculi și 15 femele, scrie Live Science.

Femelele din această specie sunt mai mici decât masculii, au concluzionat oamenii de știință, ajungând la o lungime totală de până la 150 de milimetri. Masculi pot atinge până la 164 mm lungime. Totodată, masculii sunt colorați în nuanțe deschise de verde, dar pot prezenta linii verzi mai întunecate atunci când sunt stresați sau nervoși.

Însă, atunci când femelele sunt relaxate acestea sunt colorate în verde cu linii mai pronunțate și puncte roșii. Atunci când sunt stresate, aceste linii pronunțate devin negre. Între liniile negre, pielea femelei devine albă, cu excepția zonei gâtului, care poate prezenta o nuanță puternică de oranj.

Abilitatea incredibilă descoperită la cameleoni. Oasele reptilei sunt fluorescente