Home » Știință » Care a fost, de fapt, prima specie pe care omenirea a șters-o de pe fața Pământului

Publicat: 17.10.2020

Cândva spre sfârșitul anilor 1600, în pădurile luxuriante din Mauritius, ultima pasăre Dodo și-a dat ultima suflare. După secole de trai netulburat în tufișurile tropicale, această specie și-a văzut sfârșitul mult prea devreme din cauza oamenilor, care au ajuns pe insulă cu mai puțin de 100 de ani înainte.

Având o slăbiciune pentru vânătoare, distrugerea habitatului și eliberarea de specii invazive, oamenii au distrus milioane de ani de evoluție și au reușit să șteargă rapid această pasăre de pe fața Pământului.

De atunci, pasărea Dodo s-a „cuibărit” în conștiința noastră ca primul exemplu proeminent de dispariție cauzată de omenire.

Adevăratul vinovat pentru dispariția prematură a păsării Dodo

Însă, de fapt, ne-am înșelat foarte mult, a explicat Julian Hume, paleontolog la Muzeul Național de Istorie din Marea Britanie. „Această pasăre era foarte adaptată mediului din Mauritius”, a declarat Hume. În schimb, exploatarea neîncetată a oamenilor a fost adevăratul vinovat pentru dispariția prematură a speciei.

Totuși, nu ne-am înșelat doar în privința acestui aspect. În ciuda convingerilor populare, pasărea Dodo nu a fost, de fapt, prima creatură dispărută din cauza oamenilor. De fapt, omenirea elimina fauna din lume cu mii de ani înainte de dispariția păsărilor Dodo.

Problemele au început cu adevărat odată cu migrația oamenilor

„Problema a început cu adevărat atunci când noi, oamenii, am început să migrăm”, a precizat Hume. Începutul exact este încă dezbătut, dar cele mai recente estimări sugerează că migrațiile care au rezultat în populații durabile de oameni răspândite pe tot globul au început cu mișcarea hominizilor, neanderthali și alte rude umane antice, precum și Homo sapiens, din Africa și Asia de sud-est, în urmă cu aproximativ 125.000 de ani. Pe măsură ce oamenii și-au părăsit casele ancestrale și, în următoarele zeci de mii de ani, au colonizat Eurasia, Oceania, America de Nord și de Sud, fosilele au arătat o creștere paralelă a nivelului de dispariție a animalelor mari, cunoscută și sub numele de megafaună, de-a lungul acelor continente.

„Un dezastru în lumea întreagă”

Totuși, de ce au fost animalele mari atât de vulnerabile la răspândirea oamenilor? Megafauna reprezenta probabil hrană sau o amenințare pentru oamenii care au ajungeau pe teritoriile . Mai mult, animalele care nu mai întâlniseră niciodată oameni probabil că nu se temeau de ciudații ajunși în ținuturile lor neatinse, ceea ce ar fi putut crește vulnerabilitatea lor, fiind mai ușor de atacat, potrivit Science Alert.

Așadar, oamenii au eliminat în mod sistematic speciile din jurul lor cel mai probabil de la începutul istoriei lor. Migrația noastră a determinat „un dezastru în lumea întreagă”, a spus Hume. „Nu am fost foarte plăcuți”.

Cercetătorii au rezolvat un mister vechi de 350 de ani. Cum a fost omorât unul dintre cele mai bine conservate exemplare de pasăre dodo