Home » Natură » Un comportament nemaivăzut până acum. Cimpanzeii folosesc insecte pentru a-și alina reciproc rănile

Foto: Tobias Deschner/ Ozouga chimpanzee project
Publicat: 09.02.2022

În 2019, biologul evoluționist Alessandra Mascaro a descoperit un comportament nemaivăzut până acum de primatologi. Mascaro a observat că cimpanzeii folosesc insecte pentru a-și alina rănile.

În pădurile din Gabon, în timp ce urmărea și filma o femelă de cimpanzeu pe nume Suzee și pe fiul ei, Sia, Mascaro a observat că Suzee ținea ceva minuscul între buze, înainte de a aplica materia invizibilă pe o rană de pe piciorul lui Sia.

Privind mai târziu filmările, Mascaro și-a dat seama că Suzee își procurase tratamentul potrivit direct de sub o frunză. Așa a descoperit că cimpanzeii folosesc insecte pentru a-și calma rănile.

„Discutând cu membrii echipei despre aceste observații și posibila funcție a comportamentului, ne-am dat seama că nu am văzut niciodată un astfel de comportament și că, de asemenea, nu fusese niciodată documentat înainte”, spune Mascaro.

Cercetătorii au observat pentru prima dată cum cimpanzeii folosesc insecte pentru a se trata

Odată conștienți de această practică, Mascaro și colegii ei au început să o observe în mod regulat.

La o săptămână după observația lui Mascaro, Lara Southern, un doctorand din echipa de cercetare, a privit cum un cimpanzeu adult mascul a tras o frunză spre gură, a luat o insectă cu buzele și a apucat creatura cu degetul mare și arătătorul. Cimpanzeul a aplicat apoi ceea ce luase din arbust pe o rană veche de o zi de pe interiorul cotului său.

În următoarele 15 luni, cercetătorii au documentat cu atenție alte 20 de evenimente similare de pe coasta de vest a Africii. De cele mai multe ori, cimpanzeii folosesc insecte neidentificate pe propriile lor răni, dar au existat mai multe ocazii în care s-au ajutat între ei.

„Un mascul adult, Littlegrey, avea o rană adânc deschisă pe tibie, iar Carol, o femelă adultă, care îl îngrijise, a întins brusc mâna să prindă o insectă”, își amintește Southern.

cimpanzeii folosesc insecte
Foto: Tobias Deschner/ Ozouga chimpanzee project

„Ceea ce mi-a atras atenția cel mai mult a fost că i-a dat-o lui Littlegrey, el a aplicat-o pe rană și, ulterior, Carol și alți doi cimpanzei adulți au atins de asemenea rana și au frecat insecta pe ea. Cei trei cimpanzei neînrudiți păreau să efectueze aceste comportamente doar pentru beneficiul membrului grupului lor”, continuă ea.

Un comportament controversat

Comportamentele prosociale care promovează empatia în rândul unui grup de animale sunt controversate în biologia evoluționistă, deoarece par să submineze „egoismul” de bază al supraviețuirii.

Auto-medicația este destul de comună în regnul animal, întâlnită la păsări, albine, șopârle, elefanți și cimpanzei, dar comportamentele altruiste în ceea ce privește medicina sunt extrem de rare.

În vreme ce cimpanzeii și bonobo au fost observați înghițind frunze de plante medicinale pentru a ajuta la prevenirea infecțiilor intestinale, aplicarea locală a insectelor ca medicament este o nouă descoperire.

„Observațiile noastre oferă primele dovezi că cimpanzeii captează în mod regulat insecte și le aplică pe răni deschise”, spune primatologul Tobias Deschner, de la Universitatea din Massachusetts.

„Ne propunem acum să investigăm potențialele consecințe benefice ale unui astfel de comportament surprinzător”, a continuat el.

Cimpanzeii folosesc insecte într-un mod similar oamenilor

Insectele folosite de cimpanzei pentru acel tratament nu au fost încă identificate, dar judecând după cât de repede trebuie să se miște primatele pentru a lua artropodele de culoare închisă din împrejurimi, autorii bănuiesc că sunt probabil înaripate și dețin un fel de proprietăți antiinflamatorii sau antiseptice.

Oamenii înșiși folosesc insecte într-un mod foarte similar, deoarece corpurile mici ale unor nevertebrate au proprietăți medicinale. Înregistrările scrise, de exemplu, indică faptul că „terapia cu larve” a fost folosită de mii de ani în întreaga lume de către oameni pentru a trata rănile.

În ciuda numeroaselor observații de cimpanzei din Africa, aceasta este prima dată când este observat un comportament similar în rândul rudelor noastre cele mai apropiate și sugerează că specia noastră nu este singura care joacă rolul de medic și pacient.

Se știe că cimpanzeii manifestă mai multe comportamente care par a fi prosociale la suprafață, inclusiv împărțirea hranei, adopția, patrulele teritoriale și vânătoarea în cooperare, dar semnificația și scopurile acestor acte sunt dezbătute în rândul biologilor evolutivi. Alte studii sugerează că cimpanzeii sunt preocupați doar de propria lor bunăstare, relatează Science Alert.

Oamenii nu sunt singurii care pot acționa în interesul altora

Aplicarea medicamentelor pe rănile altui cimpanzeu întărește ideea că oamenii nu sunt singurii care pot acționa în interesul altuia. Studierea în continuare a cimpanzeilor ne-ar putea ajuta să înțelegem cum au început să evolueze astfel de comportamente prosociale și care ar putea fi beneficiile lor evolutive.

„Este fascinant să vedem că, după decenii de cercetări asupra cimpanzeilor sălbatici, aceștia încă ne surprind cu comportamente noi neașteptate”, spune Deschner.

„Studiul nostru arată că mai sunt multe de explorat și descoperit despre rudele noastre cele mai apropiate și, prin urmare, trebuie să depunem mult mai mult efort pentru a le proteja în habitatul lor natural”, a continuat el.

Studiul a fost publicat în Current Biology.

Patru noi specii de rechini, cu un stil bizar de a înota, contrariază cercetătorii care i-au descoperit – VIDEO