Home » Natură » Evoluția se întâmplă mult mai rapid decât s-a crezut. Cu cât s-a accelerat procesul?

Pitulice australiană. Foto: Pixabay
Publicat: 04.06.2022

În prezent, evoluția se întâmplă mult mai rapid; mai exact, noi cercetări sugerează că evoluția darwiniană ar putea avea loc de până la 4 ori mai repede decât se credea anterior, pe baza unei analize a variației genetice.

Cu cât există mai multe diferențe genetice la o specie, cu atât evoluția se întâmplă mult mai rapid, pe măsură ce anumite trăsături dispar, iar cele mai puternice rămân definitive. Echipa din spatele noului studiu numește acest lucru „combustibilul evoluției” și a analizat date despre 19 grupuri diferite de animale sălbatice din întreaga lume.

Acea analiză a datelor a arătat că materia primă pentru evoluție este mai abundentă decât estimările anterioare și, prin urmare, este posibil să trebuiască să ne adaptăm așteptările cu privire la cât de repede evoluează animalele, o întrebare relevantă în epoca schimbărilor climatice.

Evoluția se întâmplă mult mai rapid, conform unui studiu care a durat zeci de ani

„Metoda ne oferă o modalitate de a măsura viteza potențială a evoluției actuale ca răspuns la selecția naturală a tuturor trăsăturilor dintr-o populație”, spune ecologistul evoluționist Timothée Bonnet, de la Universitatea Națională din Australia.

„Acesta este un lucru pe care nu am reușit să-l facem cu metodele anterioare, așa că posibilitatea de a vedea atât de multe schimbări potențiale a fost o surpriză pentru echipă”, a spus Bonnet.

Printre animalele sălbatice studiate s-au numărat pitulici australiene (Malurus cyaneus), hiene pătate (Crocuta crocuta) din Tanzania, vrăbii (Melospiza melodia) din Canada și cerbi roșii (Cervus elaphus) din Scoția. Este prima dată când viteza de evoluție a fost evaluată la o scară atât de mare, scrie Science Alert.

Durata medie a fiecărui studiu de teren a fost de 30 de ani, cu detalii despre nașteri, decese, împerechere și descendenți, toate înregistrate. Cel mai scurt a fost de 11 ani, iar cel mai lung de 63 de ani. Acest lucru le-a oferit cercetătorilor un total de 2,6 milioane de ore de date din teren pentru a le combina cu informațiile genetice despre fiecare animal.

A durat trei ani, dar echipa a cuantificat în cele din urmă în ce măsură genetica și selecția naturală au cauzat o schimbare a speciilor. Deși Charles Darwin a crezut inițial că evoluția este un proces foarte lent, cercetările anterioare au arătat deja că la unele specii evoluția se întâmplă mult mai rapid, putând avea loc în doar câțiva ani.

Un exemplu de evoluție

„Un exemplu comun de evoluție rapidă este molia Cotarul mesteacănului, care înainte de revoluția industrială din Marea Britanie era predominant albă. Deoarece poluarea lăsa funingine neagră pe copaci și clădiri, moliile negre au avut un avantaj de supraviețuire, deoarece păsărilor le era mai greu să le observe”, spune Bonnet.

„Deoarece culoarea moliei determina probabilitatea de supraviețuire și se datora diferențelor genetice, populațiile din Anglia au devenit rapid dominate de molii negre”, a continuat el.

Deoarece nu există o bază de la care să plece, acesta fiind primul studiu de acest tip, cercetătorii subliniază că nu există încă suficiente dovezi care să arate că speciile evoluează mai repede decât în trecut. Însă este clar că există mai mult din acest „combustibil al evoluției” decât am crezut.

În condițiile în care lumea și fauna sălbatică sunt zguduite de efectele schimbărilor climatice, cunoașterea unei cantități mai mari de informații despre viteza cu care se pot adapta animalele va fi utilă pentru a putea afla care specii supraviețuiesc și care nu.

Adaptare

„Această cercetare ne-a arătat că evoluția nu poate fi ignorată ca proces care le permite speciilor să persiste în răspuns la schimbările de mediu”, spune Bonnet.

„Ceea ce putem spune este că evoluția este un factor mult mai semnificativ decât am crezut anterior în adaptabilitatea populațiilor la schimbările actuale de mediu”, a continuat el.

Cercetarea a fost publicată în Science.

Oamenii de știință au descoperit ce-l ucide pe cel mai mare pește din lume