Home » Natură » Test de cultură generală. În ce țară găsim masivul Uluru?

Test de cultură generală. În ce țară găsim masivul Uluru?

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 21.10.2022

Uluṟu sau Ayers Rock, cunoscut ca și Muntele de granit roșu Uluru este un masiv stâncos izolat în deșertul din Australia centrală, situat pe teritoriul Parcului Uluṟu–Kata-Tjuṯa la 340 km distanță de Alice Springs.

Masivul stâncos este un monolit cu o vechime de 800 milioane de ani, format din gresie care apare ca o formațiune bizară într-o regiune de șes fără alte denivelări de teren.

Denumirea de Uluṟu care este considerat un munte sfânt, provine din limba aborigenilor.

Gresia sa își schimbă culoarea în funcție de înălțimea soarelui. Peșterile puțin adânci de la baza stâncii sunt sacre pentru mai multe triburi aborigene și conțin sculpturi și picturi.

În 1985, proprietatea asupra Uluru a fost restituită oficial aborigenilor. Parcul a fost desemnat ca sit al Patrimoniului Mondial UNESCO în 1987.

Uluṟu sau Muntele de granit roșu

Monolitul se află în Parcul Național Uluru-Kata Tjuta (înființat în 1958 sub numele de Parcul Național Ayers Rock-Mount Olga și redenumit în 1993), care include și Olgas (Kata Tjuta), un grup de turnuri la aproximativ 32 km vest-nord-vest de Uluru/Ayers Rock.

Parcul are o suprafață de 1.326 km pătrați. În 1985, proprietatea oficială asupra a fost acordată populației aborigene locale, care, ulterior, a închiriat stânca și parcul național guvernului federal pentru 99 de ani.

Stânca și parcul înconjurător au fost desemnate ca sit al Patrimoniului Mondial UNESCO în 1987, iar UNESCO a acordat parcului o a doua desemnare de Patrimoniu Mondial în 1994 pentru semnificația sa culturală.

Clima regiunii este caldă și uscată în cea mai mare parte a anului, cu o variație diurnă (zi-noapte) considerabilă a temperaturii.

Locul sacru al aborigenilor australieni

Iernile (mai-iulie) sunt răcoroase, iar temperaturile scăzute din timpul nopții scad frecvent sub zero grade.

Temperaturile maxime din timpul zilei depășesc adesea 40 °C în cea mai fierbinte lună (decembrie).

Există aproximativ 400 de specii de plante în parcul național, inclusiv arbori mulga (un tip de salcâm), stejari și plopi de deșert, mai multe tipuri de eucalipt și zeci de tipuri de flori sălbatice, inclusiv coada vulpii și mirt, scrie Britannica.

Fauna sălbatică include mamifere, cum ar fi cangurii roșii (Macropus rufus), o varietate de rozătoare și marsupiale mici, numeroase reptile și amfibieni, în special șopârle, șerpi (inclusiv soiuri foarte veninoase, cum ar fi vipera morții) și molochul (diavolul spinos) autohton; și aproximativ 175 de specii de păsări, în special șoimi, ulii, papagali (o specie de papagal) și ciocârlii.

Cel mai înalt munte din Africa, „dotat” cu internet de mare viteză

Localnicii au observat ceva ciudat deasupra unui munte din Alaska. Cum a fost explicat totul?

Al doilea cel mai înalt munte din lume a avut cel mai aglomerat sezon din toate timpurile