Home » Natură » Cea mai mare pădure din lume pare să se micșoreze

Cea mai mare pădure din lume pare să se micșoreze

Publicat: 07.11.2023

Pădurile boreale ale Pământului se află în jurul extremității nordice a planetei noastre, chiar la sud de tundra fără copaci din Arctica.

Solurile din regiunea boreală au protejat mult timp planeta împotriva încălzirii prin stocarea unor cantități uriașe de carbon și menținerea acestuia în afara atmosferei.

Aceste caracteristici clasează pădurile boreale printre cele mai importante ecosisteme de pe Pământ. În plus, numeroase specii de mamifere, pești, plante, insecte și păsări fac din aceste păduri un cămin.

Clima joacă un rol esențial

De peste două secole, oamenii de știință au recunoscut că, de fapt, clima joacă un rol esențial în determinarea zonelor geografice ale comunităților de plante. Deoarece pădurile și solurile boreale se confruntă cu ierni sub zero grade și veri scurte, aceste păduri și animalele care trăiesc în ele se deplasează spre nord pe măsură ce temperaturile cresc.

Cu toate acestea, înaintarea pădurilor boreale spre nord a fost discontinuă și mai lentă decât se aștepta. Între timp, retragerea lor spre sud a fost mai rapidă decât au prezis oamenii de știință. În calitate de cercetători care studiază ecosistemele nordice, pădurile și zonele umede, observăm dovezi îngrijorătoare că, pe măsură ce lumea se încălzește, cea mai mare zonă sălbatică de pădure pare să se micșoreze.

Cea mai mare zonă sălbatică de pe Pământ

Biomul pădurilor boreale, cunoscut adesea sub numele său original rusesc, taiga, se întinde de la o coastă la alta în nordul îndepărtat al Pământului.

Pădurile boreale conțin miliarde de copaci. Cei mai mulți sunt conifere cu frunze aciculare și conuri, dar există, de asemenea, petice de specii de foioase, inclusiv mesteacăn, plop. Ele adăpostesc milioane de păsări migratoare și mamifere emblematice precum urșii bruni, elanii și linxul.

Acești copaci și solurile din jurul rădăcinilor lor ajută la reglarea climei Pământului, în parte prin extragerea dioxidului de carbon din atmosferă, unde altfel ar acționa ca un gaz cu efect de seră. Copacii folosesc acest carbon pentru a crește rădăcini, trunchiuri și frunze, care se transformă în cele din urmă în sol bogat în carbon odată ce copacul moare. Modificările semnificative ale pădurilor se vor traduce prin schimbări ale climei globale, scrie ScienceAlert.

Aceste păduri se încălzesc cu mult peste media globală. Temperaturile în creștere afectează în mod direct creșterea și supraviețuirea copacilor și, la rândul lor, capacitatea acestora de a stoca carbon.

Pădurile din întreaga lume stochează cantități diferite de carbon

Pe măsură ce încălzirea atmosferică eliberează copacii de strânsoarea înghețată a temperaturilor scăzute, copacii adulți pot răspunde prin creștere mai rapidă. Temperaturile mai blânde permit, de asemenea, ca tinerii puieți de arbori din cele mai nordice păduri boreale să se implanteze acolo unde condițiile anterioare erau prea dure pentru ca aceștia să se stabilească.

În pădurile boreale sudice, mai calde, situația este cu totul diferită. Aici, condițiile au devenit prea calde pentru arborii boreali adaptați la frig, încetinindu-le creșterea și chiar ducând la moartea lor. Odată cu încălzirea vine și uscăciunea, iar stresul hidric face ca arborii să fie mai susceptibili la infestarea cu insecte și la incendii, așa cum a experimentat Canada în 2023 și Siberia în 2019 și 2020.

Dacă acest lucru se va întâmpla la scară mai mare, limitele pădurilor boreale sudice se vor subția și se vor degrada, retrăgându-se astfel mai la nord, unde temperaturile sunt încă potrivite.

Dacă pădurile boreale se extind spre nord și se retrag în sud în aceleași ritmuri, acestea ar putea urmări încet încălzirea temperaturilor.

Imagini șocante cu „Oamenii pădurii” din Indonezia, unul dintre ultimele triburi neatinse de civilizație