Home » Știință » Oamenii de ştiinţă cer oprirea experimentelor de alterare genetică a embrionilor umani

Publicat: 24.03.2015
Zvonurile privind experimentele de modificare a genelor din embrionul uman, spermă şi ovule, i-au determinat pe cinci cercetători proeminenţi să ceară public biologilor care ar fi derulat aceste studii să le pună capăt, pe fondul unor temeri legate de siguranţă şi eugenie (aplicarea practică a biologiei eredităţii în ameliorarea genetică a individului).

Mai exact, cercetătorii susţin că experimentele depăşesc o linie etică. ”Oamenii nu sunt şoareci sau alte organisme (pe care se fac experimente), iar asta nu este ceva ce ne dorim să facem”, a scris Edward Lanphier, preşedintele institutului  Sangamo BioSciences Inc şi unul dintre semnatarii scrisorii deschise.

El a adăugat că în lumea ştiinţifică există un zvon potrivit căruia mai multe laboratoare sunt pe pragul de a modifica genetic embrioni umani. Criticii acestor practici susţin că experimentele ar putea fi folosite pentru a altera calitatea genetică a oamenilor, mai exact, pentru eugenie, o metodă ce presupune aplicarea biologiei eredităţii în ameliorarea genetică a individului.

Cel puţin două metode sunt folosite la ora actuală în acest scop. Acestea se numesc CRISPR, respectiv nuclează genelor zinc-finger şi sunt un fel de unealtă de ”căutare şi înlocuire a ADN-ului alterat”. Scopul acestora ar fi să corecteze defectele genetice care duc, spre exemplu, la apariţia fibrozei chistice sau a cancerului la sân.

În teorie, chiar şi genele asociate cu inteligenţa, înfăţişarea fizică sau alte trăsături care nu au legătură cu sănătatea ar putea fi alterate.

Sursă: Reuters