Home » Stiinta » DESCOPERIREA secolului, făcută din pură întâmplare de cercetătorii danezi. Posibil leac împotriva cancerului. ”Timp de decenii, savanţii au căutat”

10.16.2015
DESCOPERIREA secolului, făcută din pură întâmplare de cercetătorii danezi. Posibil leac împotriva cancerului. ''Timp de decenii, savanţii au căutat''
Decenii întregi, oamenii de ştiinţă au căutat un leac pentru cancer.

Cercetătorii danezi ar putea să fi făcut din pură întâmplare un pas uriaş în direcţia dezvoltării unui tratament universal împotriva cancerului, după ce au descoperit că anumite proteine de malarie ar putea fi utilizate ca o armă foarte eficientă împotriva acestei boli, potrivit independent.co.uk.

Cercetătorii danezi de la Universitatea Copenhaga doreau să găsească o modalitate pentru a le proteja pe femeile însărcinate împotriva malariei, o boală ce poate să producă o serie de probleme medicale severe, deoarece atacă placenta. Însă ei au descoperit că proteinele de malarie pot să atace în acelaşi timp şi cancerul. Se pare că noua metodă este eficientă în cazul a 90% din tipurile cunoscute de cancer.

Oamenii de ştiinţă au combinat un fragment de proteină, folosit de vaccinul contra malariei, cu o toxină. Secvenţa proteică poate fi introdusă apoi în celulele canceroase pentru a elibera toxina, distrugând celulele tumorale.

Savanţii au descoperit că în ambele cazuri proteinele de malarie se ataşează de acelaşi carbohidrat. Noul tratament ar putea exploata similarităţile dintre cele două situaţii medicale.

Acel carbohidrat asigură o creştere rapidă a placentei. Cercetătorii danezi au arătat că el asigură aceeaşi funcţie şi în cazul tumorilor – iar parazitul malariei se ataşează de celulele canceroase exact în acelaşi fel, putând apoi să se le distrugă.

Oamenii de ştiinţă căutau de foarte mult timp o metodă care să le permită să exploateze similarităţile dintre placentă şi tumori.

„Timp de decenii, savanţii au căutat similarităţi între creşterea placentei şi a tumorilor. Placenta este un organ, care, într-un interval de câteva luni, creşte de la câteva celule până la un organ care are o greutate de aproximativ 1 kilogram, furnizând embrionului oxigen şi nutrimente într-un mediu relativ străin. Dintr-un anumit punct de vedere, tumorile fac acelaşi lucru, cresc cu agresivitate, într-un mediu relativ străin”, a spus Ali Salanti, cercetător la Universitatea Copenhaga.

Metoda a fost deja testată pe celule de laborator şi pe şoareci cu cancer, precizează autorii studiului, publicat în revista Cancer Cell. Ei speră, de asemenea, ca primele teste pe pacienţi umani să fie realizate în următorii patru ani.

În testele pe şoareci, animalele au fost implantate cu trei tipuri diferite de cancere umane. Metoda savanţilor danezi a redus cu trei sferturi tumorile din cazurile de limfom non-Hodgkin, a eliminat complet cancerul de prostată în cazurile a doi dintre cei şase şoareci şi a reuşit să păstreze în viaţă cinci din şase şoareci care avea cancer osos metastazat, în comparaţie cu grupul de control, în cadrul căruia toate animalele cu cancer au murit.

Mihaela Stoica este redactor-şef Descopera.ro. Are o experienţă în presă de peste 15 ani. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, în special pe domeniul social. Pasiunea ... citește mai mult